lördag, juli 31

Resultat av semesterläsningen.

Semestern är slut och trots att jag lyckades läsa det jag ville läsa på semestern känner jag mig lite besviken. Ingen wow-bok och inget som kommer att göra stora avtryck i minnet. Här är i alla fall det jag läst under tre veckors semester, betyg som jag satt på Bok.nu och en liten kommentar.

Det är 1988 och har precis börjat snöa - Sigge Eklund
3 av 5.
Har egentligen lite svårt att motivera betyget då jag tyckte det var lite väl insnurrat och självömkande skrivet emellanåt, samtidigt tyckte jag mycket om det som inte stod skrivet. Det som gav känsla och det som ligger kvar efteråt. Hade trott att det skulle vara mer likt Schulmans pappaskildring (i den bemärkelsen att Schulman inspireras av sin vän Sigge), men den stora skillnaden låg väl just i det som inte stod skrivet.

Hypnotisören - Lars Kepler
2 av 5.
Ja, jag behöver väl egentligen inte säga mer än det jag skrev här.

Se dig inte om! - Karin Fossum
2 av 5.
Samma betyg som Hyptnotisören och ändå så olika. Ganska tråkig och tröglästa drygt 200 sidor. Märkligt eftersom deckarhistorien egentligen är ganska bra och jag tyckte verkligen om inledningen.

Vänta, blinka - Gunnhild Øyehaug
3 av 5.
En vän som besökte oss på semestern hade med sig den här boken och tyckte att jag skulle läsa den. Sagt och gjort - lättläst och lite bökig på samma gång. Formatet att många små historier vävs ihop i något Short Cuts-liknande är ju inget nytt, däremot var sättet att skriva på det nytt åtminstone för mig. Kan nog bäst beskriva det som att författaren har skrivit som om hon berättar om en film för en annan vän inklusive lite sidospår som bara dyker upp men som ändå hör ihop.

The boy in the striped pyjamas - John Boyne
4 av 5.
Som sagt, inget chockerande eller förvånande händer i själva historien, men det känns snarare som något positivt än negativt. Kunde inte sluta läsa, gillar den annorlunda berättarrösten som den naiva nioåriga pojken ger, inte helt vanligt när händelserna kring andra världskriget ska skildras. Precis som Bokhora skrivit tror jag att boken kan göra mycket nytta i en högstadieklass eller på gymnasiet.

Nattfåk - Johan Theorin
4 av 5.
Äntligen en vettig deckare på semestern! Får därför lite högre betyg än vad jag kanske annars skulle ha satt, är nog mer 3,5 än 4. Eller någonstans där mittemellan. Oavsett så är den prisbelönta deckaren (eller vad det nu är?) läsvärd men ingen måste-läsning. Det här var det första jag läste av Theorin, och han kan ju skriva men storyn är kanske lite svag på sina håll. Hade nog önskat lite mer deckarintrig redan från första början.

10 kommentarer:

Frida sa...

Jag som varit nyfiken på Sigge Eklunds Det är 1988 och har precis börjat snöa, men nu blev jag osäker. Jag läste hans Varulvsdansen och tyckte den var helt okej. Har du läst den? Är denna sämre?

Jenny sa...

Jag har läst båda och måste säga att det är två helt olika böcker. Jag är dock ett stort fan av 1988, så jag säger att den är bäst (dock är det säkert 10 år sedan jag läste den... eller var den ens skriver för 10 år sedan? så det kan hända att jag ändrat åsikt).

It´s all about me sa...

Har bara läst Nattfåk av de du skriver om (gillade den massor, gillar inte deckare annars) och läser just nu Skynda att älska (kommer läsa ut den idag, den är ju så otroligt lättläst). Har hört så mycket bra om Hypnotisören, men nu blir jag tveksam. Den är ju så tjock, om tydligen inte så himla bra? Inte för att vi har 100% lika boksmak, men ändå. Hm...

Evelina sa...

Frida - det här är den första boken jag läst av Sigge Eklund, så jag kan inte säga så mkt där tyvärr. Men, det är ju en helt okej bok, så om jag vore du skulle jag iaf ge den en chans. Den är bara 200 sidor eller ngt också, lätt att ta sig igenom.

IAAM - Åh, kan verkligen tänka mig att den tilltalar de som i vanliga fall inte gillar/läser deckare. Jag gillade ju också, massor, men hade gärna sett lite mer deckaringredienser. Tycker inte du ska läsa Hypnotisören... Den är mkt lättläst (så bli inte avskräckt av tjockleken) och går ju fort att ta sig igenom, men det finns mkt bättre böcker att läsa om du ändå inte riktigt gillar den genren.

It´s all about me sa...

Litar på dina ord! :) Hoppas Hypnotisören, det finns ju som du säger så många andra böcker...

Och Skynda att älska är härmed utläst. Blev så... nedstämd. Fan.

Men jag är lite glad att jag nu också har en bokblogg och en liten bokcirkel, eftersom jag inte fick plats i er! :)

Linn sa...

Åh! Det känns som att vi har väldigt lika boksmak! Jag som älskar deckare blev faktiskt sugen på Nattfåk nu. Och jag håller helt med dig om Hyptnotisören, det är hype:ad och klart ovärd att läsa. som en ny Lisa Marklund, men hoppigare. Jag tycker det är jättetydligt att den är skriven av två personer.

egoistiska egon sa...

Linn - Ja jag tror vi har väldigt lika boksmak. :) Finns du på bok.nu?

Linn sa...

Japp. Fast jag vet inte vad jag har för användarnamn. Förlåt om jag låter som att mamma tappa mig bakom en vagn och körde över mig, men hur kollar man det? Är lite störd på bok.nu-sidan så den är inte jätteuppdaterad. Men du, er bokcirkus-mail har ju ett mail från mig. Där ser du vad jag heter, kan du söka på det?

Evelina sa...

Bra idé, ska kolla i mailen. Annars måste det väl finnas en "jag har glömt mitt lösenord"-knapp?

Bok.nu är inte riktigt 100 nej, men orkar inte köra på flera sajter, iaf inte just nu.

Evelina sa...

Nu spanar jag på dig Linn!