fredag, november 11

Några böcker jag skulle vilja ha olästa.

Min killes föräldrar ska åka till Thailand snart, (LYLLOS!!) och hans mamma vill ha boktips. Linn är ju en pärla, så där kan man ju botaniera bland massor av fina ideér om man sitter för länge och knappar runt i internetbokhandlarna. Nu är hon dock på annan ort, och dricker förhoppningsvis öl istället för att skriva boktips, så jag gör ett försök att samla ihop några av mina favoriter.

Svårt att veta vad som redan är läst, eller vad som gillas, men here goes mina klassiker i boktipsväg:
American Wife/Presidentens hustru - Curtis Sittenfeld. En bok man kan svepa, som är lite göttigt skvallrig om Bush-familjen och samtidigt inte tung av politik.

En dag- David Nicholls. För att den är högaktuell och lättläst och bra strandlektyr.

Half of a yellow sun/En halv gul sol- Chimamanda Ngozi Adiche. För att man (jag) oftast läser alldeles för lite böcker från annat än europeiska/amerikanska författare. Plus att den är så jävla bra.

Allt av James Frey. Vi brukar tycka det, några av oss här på bokcirkus!

-----Paus för att kolla bokhyllorna-----

Ah! Just det! A Time Travellers Wife/Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenegger. För att den är overklig men ändå verklig och för att jag inte alls brukar gilla såna här böcker, men älskar denna.

Eat, pray, love/ Lyckan, kärleken och meningen med livet (GUD VILKEN USEL ÖVERSÄTTNING, min anmärkning) - Elizabeth Gilbert. För att den är mycket lättsmält och får en att vilja överge vardagen, passar alltså mycket bra när man redan är på flykt från höstrusket.

A Thousand Splendid Suns/Tusen strålande solar- Khaled Hossein. Får samma motivation som med Half of a yellow sun.

Freedom/Frihet- Jonathan Franzen. Högaktuell i svensk översättning. Dock varning för att den är bibeltjock!

Sen kan man ju alltid slänga med något av Mia Skäringer, det är en fröjd att läsa hennes texter om man inte redan gjort det.

Vi får väl hoppas att det här räcker till både stranden, flyget och de lata eftermiddagarna på hotellbalkongen. Gaah, avundsjukan. Novembersemester borde vara en mänsklig rättighet.

PS: Det är väl okej att bygga ett helt inlägg på internlänkar va?

Tacksåmycket.

4 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Jag läser Tidresenärens hustru just nu! Ox Presidentens hustru väntar i bokhyllan. De andra har jag läst och gillade mucho.

Jag skulle vilja ha Berättelsen om Pi, Room & The Other Hand olästa. Det hade varit något det.

Duktiga Tjejen sa...

Eller, har inte läst Freedom men har bara hört bra om den. Måste läsa nästa år! Och Freys Holy Bible fick jag hem igår...

Sara sa...

Åh, du har ju många fina läsupplevelser framför dig! Jag har inte läst böckerna du rekommenderar, får bli något att kolla upp!

Jessica (ord och inga visor) sa...

Presidentens hustru är en sådan där bok som jag liksom sparar på, i väntan på precis rätt tillfälle. Jag gillade Sittenfelds "En klass för sig" medan jag inte alls tyckte om "Mannen i mina drömmar", så det återstår att se vad jag tycker om denna. Däremot är jag en av dem som INTE fattar hypen med "En halv gul sol". Jag tyckte inte om den överhuvudtaget, tvingade mig igenom den för att det var en bokcirkelbok. Samma sak med Franzens "Frihet". Men Tidsresenärens hustru är ännu en sådan där spara-på-bok, har med den i mitt projekt kill hyllvärmare faktiskt, eftersom det känns som att jag har sparat på den en aning FÖR länge..