måndag, september 17

Den blinde mördaren, del 6-10

Äntligen har vi chattat om del 6-10 av boken. Diverse omständigheter så som semester, superdupertjocka bokcirkus!-böcker och annat tjafs har gjort att vi blev lite försenade. Och förvirrade, vilket blev rätt tydligt när vi chattade. Läs tidigare inlägg om boken här


Evelina: Det var ganska länge sen jag läste klart kapitel 10 nu, så jag minns inte jättemycket detaljer faktiskt. Borde kanske refresha minnet lite.

Jenny: Jag har också tappat bort lite. Plus att jag hela tiden blandar ihop den med Kate Mortons Förflutna-bok. "Vänta nu... hade de inte en galen lillasyster? Nä visst ja, det var den andra!"

Evelina: Men det vet jag att jag tänkt på mycket också. Och - att den här är så jävla mycket bättre än Kate Mortons bok.

Jenny: Ja, här gillar jag verkligen huvudpersonen, det gjorde jag inte i andra.

Evelina: Men vad var det som hände då, egentligen. Under de där kapitlena. Den där historien om det påhittade världen försvann ju lite, fokus på deras kärleksrelation istället. Det gillade jag.

Jenny: Kärleksrelation? Mellan... vad heter de? Richard och... eller?

Evelina: Namnet minns jag inte, eller nä de får man ju inte reda på. Man får väl bara veta "han" och "hon". De som träffas i smyg där han berättar en historia för henne.

Jenny: Aha, du menar den historien. Är inte det boken?

Evelina: Jo, det är det jag tror. Det trodde jag ganska tidigt, har jag för mig. Men jag börjar fundera på vilka som är han och hon. Det känns som att upplägget ju är att den döda systern/författaren är hon, men jag funderar på om det är hon som lever.

Jenny: Jag har också funderat på om det är hon som är författaren och på något konstigt sätt så är det systern som fått äran.

Evelina: Ja. Att hon kanske inte ville stå för boken?

Jenny: Precis. Plus att jag inte riktigt fattar vem barnet är, vad hon har för relation till huvudpersonen. Fast ibland kommer sådana där antydningar, att något händer längre fram, som att folk kommer att ta livet av sig.

Evelina: Barnet?

Jenny: Huvudpersonen pratar mycket om ett barn, bla att hon varit på samma restaurang och tjuvtittat på henne.

Evelina: Justdetja. Som hon inte träffat på så länge.

Jenny: Precis

Evelina: Vet inte vad det är riktigt, men det är något med stämningen i boken som jag gillar så mycket. Uppläget, hur det liksom flyter fram utan att något speciellt händer.

Jenny:  Jag tappade mycket på att läsa en annan bok mellan.

Evelina: Jag tappade lite, men kom ganska fort in i det. Och känner mig pepp på att fortsätta läsa resten. Känns som att man kommer få veta "allt" nu.

Jenny: Ja, nu är det inte så långt kvar av boken heller. Hade vi inte läst den hade jag aldrig orkat börja läsa den, så himla tjock!

Evelina: Jag har en känsla av att man kanske blir överraskad. Eller, jag hoppas man blir överraskad. Att det inte blir som vi tror.

Jenny: Ja, hoppas också på det. Om vi inte har listat ut allt redan.

Nu läser vi ut boken!

Inga kommentarer: