tisdag, mars 6

Tareq Taylor, mat och vin

– Tareq Taylor, är han engelsk eller? frågar jag. 
– Nä, han är från Skåne! svarar Jenny. Han är min idol. 

Vi var i går kväll bjudna på mingel och mat hos Forma Books/Ica Bokförlag för att bekanta oss med Tareq Taylors nya kokbok Klassiker. Om ni har sett programmet Trädgårdsfredag vet ni kanske vem det är. Jag hade, som ni kanske förstår av min förvirrade fråga, inte gjort det. Den här Tareq visade sig ju vara en mycket sympatisk skåning som berättade hur enkelt och bra och fantastiskt det kan vara att laga mat. Han var bra på att inspirera – jag blev sugen på att göra långkok alla dagar i veckan! Eller, ibland åtminstone. På Forma Books finns det ett kök mitt i kontorslandskapet. Där ställde vi oss runt om Tareq som berättade om mat samt började laga mat. Jag kunde inte tro mina öron när det gick upp för mig att jag skulle få äta Boeuf Bourguignon (ja, jag var tvungen att googla stavningen för säkerhets skull). Vilken lycka! Tareq gjorde även skånsk äggakaka åt oss och jag insåg att jag, som ju är från Skåne, har missat något från mitt hemland. Varför brukar inte jag laga skånsk äggakaka? Har mina föräldrar glömt något i min skånska uppfostran? Jag får väl göra en undersökning bland andra skåningar för att få veta hur det ligger till, än så länge är detta oklart.

All mat vi fick denna kväll var fantastiskt god. Vi fick förstås med oss Tareqs bok hem och jag ska från och med nu laga massvis med långkok (Tareq har faktiskt sagt att det är jätteenkelt) och jag ska bli bäst på skånsk äggakaka och låtsas som att jag har ätit/lagat det hela mitt liv. (Äggakaka är för övrigt ungefär som ugnspannkaka men det tillagas i panna på spisen. Om någon undrade.)

Tack Forma Books, Ica Bokförlag och Tareq Taylor för en väldigt fin kväll. Tack även till Jenny för fint middagssällskap.

Inga kommentarer: