torsdag, januari 19

Veckans boktips v. 3

Jag var hemma hos en kille jag gillar häromdagen och eftersom det var tråkig hockey på teve så började jag botanisera lite i bokhyllan istället. Ni vet uttrycket Don't judge a book by its cover? För det första är det ju fel i just bokfallet, för alla vet ju att det är omslaget och titeln som påvisar om boken är bra eller inte. Men skit i det nu, det jag ville säga var att det för oss boknördar översätts till Don't judge the owner by their bookshelf. Vilket i och för sig också är helt fel, eftersom en persons boksmak är skillnaden mellan bekant och bästis. I-alla-fall. I hyllan jag botaniserade i (mycket bra utbud) hittade jag Erlend Loes Gör vad du vill och medan teven visade hockey så läste jag bok. Och sen tog hockeyn slut och då läste jag bok iallafall. Det här med att vara trevligt sällskap är klart överskattat iallafall.

Gör vad du vill är en bok som går fort fort fort att läsa. Den är, precis som alla andra Loes böcker, genialisk i sin språkliga simplicitet. Den är ensam och sårbar och rolig och lite hoppig och helt klart värd att åka med i korgen nästa gång du handlar böcker.

Veckans boktips alltså: Gör vad du vill av Erlend Loe.

3 kommentarer:

4everfine sa...

Åh, jag tycker så mycket om den.

Jojjo sa...

Den fick jag låna av en kille hag råkar gilla här om veckan, samt naiv. super. av samma författare. Har inte hunnit börja än men nu blev jag ännu mer taggad!

Linn sa...

4everfine: Bra folk har bra boksmak helt enkelt. Hehe.

Jojjo: Bara gört!