fredag, januari 20

Att bryta en ond cirkel av läslustbrist

Jag har ju tidigare gnällt om att jag inte har nån läslust och jag har saknat den där känslan bara en bra bok kan ge. Ni vet när man läser på väg till bussen på bussen i hissen på lunchen på bussen i hallen i soffan. När Den Stora Saknaden infinner sig när boken är slut och ibland även en viss ilska över hur författaren har mage att inte låta mig fortsätta vänskapen med mina nya kompisar. Den känslan har jag saknat och därför gav jag mig fan på att jag skulle hitta den igen. Jag har lagt undan alla böcker jag vill läsa, men som av en eller annan anledning känns lite jobbiga (1Q84/Murakami/tjock och tung eller Mästaren och Margarita/Bulgakov/svår och seriös eller Naoko/Higashino/japansk) och satsat på säkra kort; läs författare jag redan vet att jag gillar och läs på svenska så det går snabbt. Ibland behöver jag läsa snabbt för ibland känns det som att jag har läst för lite och då blir det ännu en to do på listan som stressar mig och så blir jag mindre lässugen och ond cirkel. Läsa fort = läsa många böcker på kort tid = effektivt sätt att bryta ond cirkel. Nu är jag botad och böckerna jag har klämt so far 2012 är:

Daniel Åberg - Dannyboy och Kärleken
Daniel Åberg - Vi har redan sagt hejdå
Erlend Loe - Gör vad du vill
Erlend Loe - Doppler
Martina Haag - Martinakoden
Suzanne Collins - Hungerspelen
Suzanne Collins - Fatta eld
Suzanne Collings - Revolt
Lena Ackebo - Fucking Sofo

Samtliga böcker utom Dannyboy och Kärleken och Fucking Sofo får minst 4/5 i betyg av mig och om ni skiter i att köpa den sistnämnda så kostar hela receptet blotta 324 kronor på Adlibris. Ja, jag gjorde precis en testkorg till er, men tyvärr saknar Adlibris en dela varukorg-funktion så ni måste plocka ihop korgen själva.

Inga kommentarer: