måndag, oktober 3

Lillebrorbok nummer ett

Mitt septemberprojekt drar ut på tiden och blir ett oktoberprojekt. Jag har börjat läsa Allt är upplyst, men det går segt. Det är inte det att boken är dålig, för det är den inte den lyser väldigt starkt, läs bara:

Nåväl, låt mig säga så så här: om Gud existerade så har han rätt mycket att vara ledsen över. Och om han inte existerar så tänker jag mig att han borde vara ledsen över det med. Så för att svara på din fråga så måste Gud vara ledsen.

Yankel! Hon slog sina armar runt hans hals som om hon ville dra sig själv in i honom, eller honom in i sig.

Brod upptäckte 613 variationer av sorg, var och en helt unik, var och en ensam i sitt slag, inte mer lik någon annan variant av sorg än den var lik vrede, extas, skuld eller besvikelse.

Det, ensamt är värt att läsa den här boken, som jag inte kan hjälpa att jag jämför med en av mina favoriter Kapten Corellis mandolin.

Inga kommentarer: