torsdag, juni 2

The cellist of Sarajevo

I fyra år, 1992-1996, pågick belägringen av Sarajevo, den längsta belägringen i modern historia. Enligt Wikipedia halverades befolkningsmängden i staden under dessa år. Halverades! Förra veckan greps Ratko Mladić bland annat för hans inblandning i Sarajevos belägring. Samtidigt började jag läsa The cellist of Sarajevo som berättar historien om fyra olika människors liv i Sarajevo under belägringen. När jag köpte boken gjorde jag det till stor del pga Khaled Hosseinis kommentar på baksidan av boken, "This gripping novel transcends time and place... A testimony to the struggle to find meaning, grace, and humanity, even amid the most unimaginable horrors." Jag tänkte att om Hosseini gillar boken gör jag det med. Och det gjorde jag! Den är precis lika lättläst som Tusen strålande solar, ger samma effekt att jag vill läsa precis ALLT om kriget och belägringen och samtidigt den obehagliga känslan av att jag vet så lite om något som hände så nyligen. Märkligt nog verkar boken inte ha kommit ut på svenska i pocket ännu, men eftersom den är så lättläst tycker jag ni kan läsa den på engelska direkt.

Inga kommentarer: