lördag, mars 12

Harukis tredje chans

Nästan bara för att jag uttalade mig om Haruki Murakami häromdagen dök det upp ett tillfälle att ge honom en tredje chans. Jag fick biljetter till förhandsvisningen av filmen Norwegian Wood. Den del i filmen som jag faktiskt hade läst tyckte jag var den bästa delen, det som kom efter, not so much. I och med att jag slutade läsa boken för att den var så tråkig talar det en hel del om hur jag uppfattade filmen.

Visst den var jättefint filmad, det var bra skådespelare och soundtracket var perfekt. Men precis som boken går den lååångsamt. Handlingen skulle nog kunna få plats i en timme film, men dras i det här fallet ut till 2 timmar och 13 minuter och jag kan inte riktigt motivera det. Däremot tror jag att de som tyckte om boken kommer tycka om filmen eftersom jag åtminstone tycker att den del jag läst stämmer väl med boken.

Trots att jag upprepar att jag inte ska ge hur många chanser som helst kommer jag antagligen även läsa Sputnikälskling eftersom den skickades med i goodiebagen för kvällen.


1 kommentar:

jennifer sa...

jag måste nog varna dock att jag tror inte att du tycker bättre om Sputniki om du tyckte att Norweigan Wood var långsam, men jag kan ha fel! Vore intressant och läsa om vad du tyckte sedan.