torsdag, oktober 28

Skamlöst

"Hen drar mig mot sängen. Först stretar jag emot, någon av de andra kan komma när som helst, vi skulle bara låna toaletten och dessutom är det oförskämt ... Men när hen knäpper upp de översta knapparna i min skjorta, drar ner den över axlarna och hugger in på mina bara bröst glömmer jag all respekt jag någonsin haft för lägenhetens ägare." - Hunter H

Skamlöst handlar inte enbart om sex och erotik. Det handlar minst lika mycket om att bryta upp normer och tänja på gränserna för vad som anses vara "normalt". Precis som med Egalias döttrar är det förmodligen inte de personer som allra mest "behöver" läsa den som faktiskt läser den, vilket är synd. Egalias döttrar och Skamlöst påminner om varandra på så vis att de utmanar samhällets normer, både vad gäller språk och handlingar. Jag är en sucker för att leka med språket och tvivlar inte på ordens makt över oss. Därför älskar jag när det står "hen" rakt igenom en av novellerna. Bra! säger jag. Jo, det är klart att jag vill kategorisera, herregud jag är ju människa! Jag försöker klura och väntar på att författaren ska försäga sig så att jag får veta om det är en man eller en kvinna och samtidigt. Samtidigt drar jag på smilbanden och är nöjd över att den kategoriserande delen av mig får lära sig en läxa. Varför är det så viktigt för dig att veta vad det är för kön? frågar jag (mitt kategoriserande jag). Det är en hen okej? Jag tycker om det.

"Det finns inga berg som är alltför branta. Det finns ingen del av din kropp som inte är värd att utforskas. Det finns ingen kropp som kan stängas in i enbart maskulin eller feminin benämning." - Ajohan Lahti

Om man ska frångå det politiska och se till det erotiska är det högt och lågt, hårt och mjukt. Samlingen innehåller både vackra kärleksförklaringar och detaljerade sexbeskrivningar. Det är en skön blandning. Jag kan inte låta bli att undra hur mycket som är självupplevt...

Personligen tyckte jag mest om Sara Lövestams Att lära sig om skogen. Det är liksom en vacker liten saga samtidigt som den är erotisk. Mystisk. Jag hade däremot lite svårt för Maria Lönns lesbiska version av Law & Order, nämligen "Law & Order: Special Sexual Unit". Jag förstår inte riktigt. Jag antar att det ska vara något slags parodi? Jag menar, även om det handlar om erotik handlar det väl fortfarande om litteratur också? Många av novellerna har en rätt så hög standard vad gäller språket medan vissa liksom känns lite platta. Som om det inte är det litterära det är fokus på. Och det kanske inte är det viktigaste för alla?

Jaha, och ni bara: Men hallå hur kändes det att läsa novellerna då? Jodå. En och annan gång blev jag lite röd om kinderna. Heh. Och ni bara: Meh! Är det värt att runka till? Ja. Det är värt att runka till. Om man vill. Nu menar jag inte att jag, eh, alltså. Gör't om ni vill. Liksom.

Ett litet PS. I kväll är det releasefest för SkamlöstHögkvartet i Stockholm. Basånivet.

Inga kommentarer: