tisdag, oktober 5

Nobelpriset


Jag är lite kluven till det här med nobelpriset i litteratur. Själv resonerar jag på samma sätt som med klassiker, de här författarna har blivit utvalda av en anledning. Och jag vill själv ta reda på vilken den anledningen är. Den korta motivering som Peter Englund kommer läsa upp på torsdag ger liten insikt i vad det här egentligen handlar om.

Nu ska jag inte sitta och säga att jag läst massor med nobelpristagare, för det har jag inte. Jag har dock skapat en lista, eller egentligen två. På den första listan finns samtliga nobelpristagare sedan starten markerade med vilka jag läst. I och med att det är en ganska lång lista har jag kortat den lite och tänker att det kanske kan vara en lagom utmaning att läsa alla nobelpristagare sedan mitt födelseår, 1984. Resultatet är 12 pristagare totalt och 4 efter 1984, inte så bra jobbat alltså.
  • Selma Lagerlöf 1909
  • George Bernard Shaw 1925
  • Pär Lagerkvist 1951
  • Ernest Hemingway 1954
  • Aleksander Solzjenitsyn 1970
  • Isaab Bashevis Singer 1978
  • Gabriel Garcia Marquez 1982
  • William Golding 1983
  • V.S. Naipaul 2001
  • Orhan Pamuk 2006
  • Doris Lessing 2007
  • Herta Müller 2009
Jag kan inte säga att jag älskat alla dessa, men det finns några riktigt bra här som platsar bland mina favoriter. Till exempel är Gabriel Garcia Marquez Hundra år av ensamhet min allra största favoritbok. Jag tycker också väldigt mycket om Pygmalion av G.B. Shaw och Flugornas Herre av William Golding. Solzjenitsyn och Hemingway bör även läsas.



Vem som kan tänkas ta priset i år kan jag inte ens spekulera i. Enligt oddsen ligger faktiskt en rad författare jag läst sedan tidigare ganska bra till, här finns också flera författare jag känner till men aldrig läst. Joyce Carol Oates är antagligen allt för välkänd, men det vore roligt om hon eller kanske Cormac McCarthy skulle lyckas i år. I annat fall ska det bli roligt att stifta bekantskap med vem det nu kan bli. Enligt nuvarande odds ligger afrikanen Ngugi Wa Thiong'o bra till och jag skulle gärna läsa mer afrikanskt.


Torsdag 13.00 är det alltså som gäller!

2 kommentarer:

It's all about Books sa...

Jag har också en sån lista hemma! Blev inspirerad av mormor för några år sedan då hon visade mig sin som hon bockar av. Hon har kommit bra långt på sin måste jag ju säga...

Tycker iNTE att Joyce Carol Oates förtjänar nobelpriset i år... Ska bli spännande att se vem det blir!

Karin Berg/enbokcirkelföralla sa...

En afrikan vore inte fel, men jag skulle även bli glad om det blev en svensk =) Tomas Tranströmer ligger alltid högt. Så jag hoppas iår. Igen.