torsdag, juni 17

Utmaning nummer två

För några nätter sedan vaknade jag mitt i natten och bara "ja! Cia måste ju också ha en utmaning!". Cia och jag arbetar på samma ställe och är det något jag lärt mig om henne så är det att hon kan vara ganska så motsträvig när det gäller saker man tänker att hon ska göra. Inte så att hon bryter alla regler vi har på jobbet, hon är ganska så snabb att ifrågasätta dem och ja, den här utmaningen kan ju både brista och segla i land.

Cia gillar inte boats (based on a true story). Det finns bra verklighetsbaserade böcker och sen finns det dåliga. Det finns olika kategorier, till exempel Blonde av Joyce Carol Oates eller Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld som är skrivna av någon som inte levt historian de berättar. Bra böcker. Sen finns det bra böcker som faktiskt är skrivna av de som ligger bakom (ett exempel: Ray Kluuns En viss sorts kärlek) och sen finns det skitkassa böcker som är "skrivna" av halvkända svenskar, som till exempel Linda Rosing (visst har hon väl "skrivit" en bok?). Well, sen finns det de där som knarkat, levt med en vargfamilj, i en afrikansk öken, fött sin brors barn eller all of the above.

Min favoritboatsförfattare hör till den första kategorin: de som skriver om någon känd, men har inte upplevt historien själv. Skriver dock ofta om de levt historien själv (jag-form). Margaret George. Senaste boken jag läste av henne var tegelstenen Helen of Troy, som jag inte hann klart för någon snodde den av mig i en park (hoppas de uppskattade den).

Mitt uppdrag till Cia är dock lite knepigt, för nu inser jag att hon faktiskt läst Sittenfeld, och gillat den. Så jag får helt enkelt säga så här: hitta en boats som är skriven av personen som upplevt det denna skriver om. En bok som du ärligt tror är bra innan du införskaffar den.

1 kommentar:

Cia sa...

Okej, så här tycker jag:
En boats är en blandning mellan kategori 2 och 4. 3 kan möjligtvis kvala in på nåder. Historiska romaner och semibiografier är egna kategorier i sig och platsar inte riktigt. Åtminstone inte i min ordbok :)

När jag tänker på en boats tänker jag på Pojken som kallades Det, Den vita masajen, Bakom stängda dörrar och Inte utan min dotter. Där personen som boken handlar om antingen varit med och skrivit alternativt återberättat sin historia. Se Bokhoras boats-referenser, det är typ så jag menar: http://www.bokhora.se/blog/category/skonlitteratur/boats/.

Och det är den här sorten jag inte tycker om. Det har antagligen inte med boken i sig att göra, men jag är inte intresserad av varenda detalj av dessa personers lidande. Jag kan fastna för intressanta människoöden, men jag fastnar inte i frossande av hur hemskt de har haft det.

Jag skulle antagligen tycka bra om Helen of Troy, jag vet att jag kommer älska Blonde och American Wife är ju en av mina största favoriter ever. Men för mig faller dessa inte in under boats-kategorin...

Utmaningen är dock på! Och du har träffat rätt :) Det är en sådan bok du vill att jag ska läsa, som jag helst undviker. Det var längesen jag botaniserade på området så det ska bli spännande att se vad jag kan vaska fram!