måndag, juni 28

Otäckt var ordet.

Lite tidigare i våras läste jag ut Katarina Wennstams "Smuts". Den hamnar inte på någon topplista över bra böcker, men det är otäckt att omständigheterna kring den här hemska historien med polischefen som bland annat anklagas för våldtäkt minst sagt liknar det som händer i boken. Framförallt när den finns i så färskt minne. Självklart är det otäckt oavsett, men det blir så extra påtagligt med alla likheter. Till exempel polischefens försvar till det han står anklagad för, till exempel detta citat som (utan att ha dubbelkollat) känns ordagrant igen från boken:

Men han tycker själv inte att han varit nedvärderande mot någon av kvinnorna, snarare har han velat hjälpa dem menar han.
– Det är nog olika. Jag tror det finns kvinnor som är tvungna att sälja sex och så finns de som egentligen inte är tvungna, de gillar bara spänningen och kittlingen, lite extra pengar i tillvaron, säger Lindberg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänker på hans fru och barn. Vilken chock det måste ha varit - och är - för dem. Tänk på stackars barn som måste läsa om sin pappa i olika tidningar. Och tänk på frun.. när han berättar att han inte tyckte att han behövde använda kondom eftersom han "kände" dessa kvinnor. Dagenefter-piller räckte liksom..

Jag kan inte ens föreställa mig hur frun känner sig i dagsläget. Eller vad HON skulle vilja säga till sin man..

Unknown sa...

Jag har precis läst Smuts och håller med dig. Att sådant pågår överallt och av vem som helst är skrämmande. Vissa saker vill man bara ska vara fiktiva!

Evelina sa...

Anonym: Vi diskuterade faktiskt just det hemma igår. Har inte läst något alls om hans familj så jag var inte ens säker på att han hade någon, men det har han alltså? Lite för dålig koll. Men ja, det måste vara helt jävla fruktansvärt.

Sara: Ja, hur mycket man än fullt förstår att sånt här pågår hela tiden, varje dag, så önskar man så innerligt att det kunde stanna vid fiktion.