måndag, juni 7

Jenny gör bokenkät

Vilka är de fem författarna ni har flest böcker av i era bokhyllor?
Alltså. Jag bor på väldigt få kvadrat och när vi flyttade in i vår nuvarande lilla etta (jag och blivande mannen) så tvingade han mig att plocka bort alla böcker utom de jag skulle läsa det närmaste halvåret. Resten förvisades till hans föräldrars lada ute på landet. Om jag tittar i min lilla, lilla bokhylla så finns det bara en författare som jag har fler än en bok av: Chimamanda Ngozi Adichie. Henne har jag två böcker av i hyllan: underbara "Purple Hibiscus" och ännu icke lästa "The thing around your neck".

Köper eller lånar ni mest?
Jag har en skuld hos Stockholm stadsbibliotek. Jag tror inte att den är särskilt stor och jag tror inte att det är några problem att betala av den, men det stör. Det ligger i bakhuvudet och naggar. Jag tycker det är pinsamt. Så därför köper jag. Eller lånar av kompisar.

Sparar ni alla böcker ni köper?
Gud nej, jag får ju inte ha böcker i vår lilla, lilla lägenhet, så de flesta lägger jag på tunnelbanan och tittar på medan folk hittar dem. Det är en mycket fin ritual. Jag skulle älska att hitta en bok på tunnelbanan.

Inbundet eller pocket helst?
Jag tror inte att jag köpt en inbunden bok på sex år. Tror att det var bokrean 2004 sist. Om jag inte hittar riktigt gamla böcker från tidigt 1900-tal med naggade kanter som måste få följa med hem.

Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv?
När jag var liten fanns det en bok med en häst som var cirkushäst och hette Sabina. Hon var vän med en cirkusapa, som senare dog. Den läste jag med barnslig förtjusning när jag var sju eller så. Efter det har jag fattat att det finns för många böcker i världen för att man ska läsa en av dem fler än en gång.

Inga kommentarer: