lördag, juni 19

Hittad hos Bokhora

Senaste bokköp: Oj. Har bokköpsstopp det här året, efter att ha gått bananas på bokrean, där jag köpte på mig ett femtiotal böcker eller så. Hela bokhyllan är full. Men i och för sig köpte jag för några dagar sedan vår nästa bokklubbsbok Bright shiny morning av James Frey. De får man köpa.

Senaste biblioteklånen: Är stolt ny ägare av ett bibblokort. Hade en gammal skuld och ett borttappat kort och köpte ett nytt hos världens virrigaste gamla bibblotant i veckan. Lånade en resehandbok om Virginia, ska dit på bröllopsresa i höst.

Senaste utlästa boken: Tipping the velvet av Sarah Waters. Låg vaken sentsent i går med de sista sidorna ur Johan Theorins Nattfåk, men hann inte till mållinjen.

Favorittidning: Har jag faktiskt ingen. Läser inte magasin, men dock DN.

Plats där jag helst läser: Sängen. Läser dock ofta även på pendeltåget.

Så sorterar jag min bokhylla: Bort böcker. I min bokhylla finns bara böcker jag inte läst. Önskar att jag hade kunnat ha massor av egna bibliotek, men bor för litet (med blivande man i en etta).

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: God natt mister Tom av Michelle Magorian. Mamma läste den när jag var åtta år, men tyckte att den var för hemsk, så jag fick inte läsa den förrän jag var tolv.

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Jag har faktiskt en gammal ”kvinnobok” (Alla kvinnors bok) från femtiotalet, som jag ägt ett tag. Sedan 1998, kanske?

Vad ser jag mest fram emot att läsa i sommar: Lilla stjärna av Ajvide Lindqvist. Står och stampar av frustration för att biblioteket inte köpt in den än, så jag kan ställa mig i kö på att låna den (inga nya böcker får ju köpas…).

Inga kommentarer: