onsdag, januari 2

Året som gick

Den här listan vandrar runt på en hel del bokbloggar, bland annat BookObsession, jag tänkte göra den jag med.


1. Bästa bok du läste 2012? (du kan bryta ner det till genrer om du vill)
Roman: Vi har redan sagt hej då av Daniel Åberg.
Ungdom: Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
Tidning: Vi Läser
Facklitteratur: The Wonder Weeks (oj vad det slogs i den där boken hela våren och oj, vad vi pratade om den i vår föräldragrupp på bvc).  
Kokbok: Jonas Crambys Texmex från grunden.

2. Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak?
Jag kanske inte är typen som gillar humoristiska böcker, men varken Tina Feys Bossypants som jag läste på semestern på Kreta eller Avig Maria av Mia Skäringer var så bra som jag hade hoppats.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2012?
Jag älskar dig inte av Christina Stielli. Jag trodde att det skulle bli ännu en rycka på axlarna-bok, men oj som jag grät över min son när jag satt där och ammade honom.

4. Bok du rekommenderade till folk mest 2012?
Rekommenderar nästan aldrig böcker om folk inte har samma smak som jag har. Om jag skulle rekommendera en bok till någon som har samma smak som jag skulle jag tipsa om James Freys Bright Shiny MorningDen läste jag dock inte 2012.

5. Bästa bokserie du kom över 2012?
Jag fortsatte läsa underbara Kerstin Thorvalls underbara serie om familjen Tornvall. Verkar som om jag kommer att läsa en bok per år i den här takten.

6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2012?
Jag läste och älskade nog faktiskt inte någon som jag inte älskat sedan innan. 

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Jag brukar läsa det mesta. Eller barnböcker har jag väl inte direkt läst innan, bästa barnbok har jag redan nämnt.

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2012?
Hungerspelstriologin. Helt klart. Gick runt och bar mitt kolikbarn i sele samtidigt som jag läste.

9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Kvittar hur bra en bok är, läser inte om den ändå. Har så himla många olästa böcker som ska läsas, då hinner jag inte läsa om någon.

10. Favoritomslag av en bok du läste 2012? 
Måste nog vara The Blind Assassin av Margaret Atwood. 

11. Mest minnesvärda karaktär 2012? 
Shadow och Wednesday i American Gods av Neil Gaiman.

12. Den mest vackert skriva bok läst 2012?
Torka aldrig tårar... - Kärleken av Jonas Gardell. Vill jag skriva, men jag kommer ihåg att jag var väldigt frustrerad efter att ha läst den, så det kan hända att jag ljuger nu.

13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2012?
Alla bokcirkus!böcker eftersom det inneburit att jag fått träffa mina älsklingar i bokklubben och prata om böcker.

14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2012 att läsa? 
Jag läste nog ingen som jag funderat på att läsa ett längre tag, faktiskt.

15. Favoritcitat från en bok du läste 2012
Åh nej, innebär det här att jag måste resa mig från soffan? Jag är ledsen, är alldeles för lat för att göra det.

16. Kortaste och längsta bok läst 2012? 
American Gods hade 640 sidor, The Blind Assassin hade 656.
Jenny Häggs mamma solar brösten i sovrummet hade 74 sidor.

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2012 (kärlek, familj, vänskap etc.)
Lou och Sarahs kärleksrelation i Sen tar vi Berlin av MoaLina Croall, samt Benjamin och Rasmus i Torka aldrig tårar...

18. Favoritbok du läste under 2012 av en författare du har läst andra böcker av?
Jonas Gardell och Kerstin Thorvall är två av mina favoritförfattare.

19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Simon och ekarna av Marianne Fredriksson. Köpte den enbart på grund av ett tips jag fick och den var bra. Inte fantastisk, men bra.


 Bokbloggande 2012

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2012? 
Behöll nog samma favoriter 2012 som under 2011. Kan inte minnas att jag börjat läsa någon ny.

2. En av de bästa recensioner du skrev 2012? 
Det var ingen recension, men jag gillade att skriva om dicklit.

3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)?
Gillade förlaget Gillas bokevent som de hade på Louie Louie i våras

4. Det bästa ögonblick som bokbloggare 2012?
Var det i år vi blev omnämnda i Vi Läser? Eller var det 2011? Älskar även alla recensionsex, alla nyhetsbrev och erbjudanden vi får. Eventinbjudningar och kommentarer. Det är verkligen en ynnest, tack!

5. Ditt populäraste inlägg det här året?
Det verkar vara Evelinas inlägg om när hon och Harry gjorde slut.

6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek?
Jag är lycklig bara folk läser vår blogg. Gemensam kärlek för böcker - vad kan vara vackrare?

7. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?
Sämsta måste vara att bok.nu verkar gå på sparlåga, vilket tvingat mig att använda mig även av boktipset.se som jag inte gillar alls lika bra. 

En bra (underbar) sak är dock att min mans kompisar öppnat bokaffär i Aspudden, Stockholm och all fin media de får. 

8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Nej, det här året var jag alldeles för upptagen med nybebis, så jag hann knappt med att läsa tyvärr.


Ser framåt…

1. En bok du inte läste 2012 som kommer att bli prioriterad under 2013?
Jag tänkte fokusera lite på böcker skrivna av författare från Asien/Afrika/Mellanöstern. Får se hur det går. Vill även hinna läsa något mer än jag gjorde 2012.

2. Bok som du ser fram emot 2013?
Fortsättningen på Jonas Gardells serie samt slutet på Cirkeln-triologin.

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2013?
Jag hoppas kunna åka på bokmässan i Göteborg och sen hoppas jag som sagt att jag hinner läsa lite fler böcker än de 35 böcker jag hann läsa i år.

Inga kommentarer: