torsdag, oktober 25

Lättläst gott och blandat

Läser ganska mycket just nu, och det gör mig glad. Älskar att läsa mycket. Men, det beror till viss del också på vilken typ av böcker jag väljer att läsa. Det är mycket lättläst nu. Vähäldigt mycket lättsmält. Men vad gör det? Läser gör jag ju. Som fan. Det här är lite av det jag tryckt mig igenom rätt snabbt på senaste tiden:

Ursäkta att man vill bli lite älskad av Johanna Thydell. Jag är lite både och till den här boken. Å ena sidan känner jag att det är en bok jag snart kommer ha glömt bort att jag har läst, å andra sidan var det något med huvudpersonen som jag gillade så mycket. Och kände igen mig i. Har läst några recensioner som sagt att huvudpersonen var för negativ, men jag håller inte med. Man är negativ i tonåren. Man fattar inte att man duger, att man är vacker, att man är älskad. Har velat om jag ska ändra betyget på boken, men det får stå kvar vid 3 av 5. 3+ kanske. 

Wonder av R. J Palacio. Linn har ju redan tipsat om den här, och jag vet att Sara gillar den också. Och så även jag. Det är en fin bok. Väldigt fin.  Plus sjukt snyggt omslag. Min enda invändning är kanske att den är lite för fin i sin historia, lite för mycket happy ending. 4 av 5. 

Det blod som spillts av Åsa Larsson. Herregud vad trist det här var. Har för mig att jag tyckte att att hennes Solstorm var helt okej, men det här var bara segt och utdraget. Det kändes inte som att boken började förrän jag redan hade läst 2/3, och då gick det plötsligt rasande snabbt istället. Enda plusset är väl att jag gillar när det är lite annat stuk på kriminalromaner än det vanliga, så det blir knappa 2 av 5 i betyg. 

Inga kommentarer: