tisdag, oktober 2

Hedvig Elisabeth Charlottas dagbok

Hedvig Elisabeth Charlotta var drottning av Sverige 1809-1818. Hon skrev dagbok under åren 1775-1817, och dagböckerna blev till nio band som gavs ut efter hennes död. Det låter ju kanske inte så himla skoj, och i ärlighetens namn är jag själv inte speciellt intresserad av historiska böcker och skildringar. Borde vara, men är inte. Det är däremot min pappa. Det var även han som berättade om de här dagböckerna, och det var i hans lånade exemplar som jag läste lite. Trots att den senaste översättningen är gjordes i början/mitten av 1900-talet var det lättläst och roligt. Hon verkade vara rätt bitsk, snabbtänkt och smart den där Hedvig Elisabeth Charlotta. Och ärlig. Därför skulle till och med jag tycka det vore sjukt intressant att få läsa hennes dagböcker, med intriger och allt, som en såpopera. Men efter lite googlande verkar det inte bättre än att böckerna inte finns i nyutgåva, eller ens att köpa. Däremot hittar jag en artikel i Populär Historia som beskriver hennes liv och dagböcker. Men kan inte något förlag ta tag i det här och fixa? Jag vill läsa böckerna.

Inga kommentarer: