måndag, juli 9

Fina böcker i hyllan

Jag skulle gissa att ungefär en tredjedel av alla mina böcker i bokhyllan kommer från loppis/second handaffärer. Vissa är sådana som jag fyndat för att jag vill läsa, andra som jag köpt för att de är fantastiskt fina och andra är roliga. En av de fantastiskt fina är en av mina favoritfilmer i bokvariant. Borta med vinden av Margaret Mitchell. Här i en variant från 1961. Även denna hittade jag på loppisen, eller om det var ett antikvariat, i Eslöv. 

Rhett, en av de manliga huvudpersonerna i Borta med vinden, är för övrigt mitt litterära frikort. Jag vet ju att han inte finns på riktigt och att han är skitstövlarnas skitstövlar, men Rhet. Åh, Rhett! 

Borta med vinden, andra avdelningen.
Och apropå snygga böcker så fick min man ett atlas i födelsedagspresent för några år sedan. Eftersom vi inte har en bokhylla (ännu) att ställa alla våra snygga böcker i så lägger jag dem här och var i vår lägenhet. Detta atlas ligger just nu bredvid tv:n och väntar på den där hyllan som snart ska byggas. Just nu står det två ljusstakar på den. Är inte helt nöjd med det upplägget. 






3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Roligt att fynda när det inte kostar skjortan..

Hoffafloffa sa...

Minns att jag läste Borta med vinden för en väldig massa år sedan (men har för mig att den upplagan var i flera band). Jag minns att jag tyckte den var bra men att jag reagerade på hur sydstaterna och Ku Klux Klan framställdes i boken och på att Scarlett hade flera barn (jag hade sett filmen innan)

Jenny sa...

Hoffafloffa: Åh, det där när man sett filmen innan alltså. Man vet att boken kommer först, ändå känner man sig lurad.