måndag, mars 26

Madame Görrentallteftersom och de andra

"Varje kväll viker hon ihop sina kläder. Hon lämnar aldrig en sax på bordet, pennor utan bläck slängs i papperskorgen, våta handdukar hängs alltid upp, disken diskas upp direkt efter middagen och ingenting lämnas osagt." Madame Görrentallteftersom är en av superhjältarna i Andrew Kaufmans bok Alla mina vänner är superhjältar. Detta är åtminstone hennes svenska namn i översättningen som är gjord av Pia Printz. Jag måste säga att jag är mycket förtjust i Pias översättning. Jag har nu inte läst det engelska originalet men jag tycker att hon har fått till det med alla namn och påhittigheter.

Jag tycker om boken och det är kul att det är lite skruvat men jag hänförs inte. Och jag funderar och irriterar mig på att jag inte får en förklaring på allt. Tom är en helt vanlig människa och han är gift med superhjälten Perfektionisten. Perfektionisten ser honom inte eftersom hon har blivit hypnotiserad av Hypno till att inte se sin make. Jag förstår aldrig riktigt om hon vet om att han finns eller vad hon tror har hänt. Kan andra förklara för henne att han inte syns trots att han finns? Sånt här kan jag fundera mig tokig på. Det kan tyckas att allt detta inte är det allra viktigaste men dock. Jag gör det.

Det är en fin liten bok, det är det. Och den ger mig en trevlig lässtund med flera små fnissningar. Ungefär så.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket intressant omslag. Jag undrar vad formgivaren tänkte på?