söndag, januari 15

Månggifte och mord


Minns faktiskt inte riktigt hur eller varför jag plockade på mig David Ebershoffs The 19th wife. Den har mognat hemma i bokhyllan i ett par år nu.  Jag har fingrat på den ofta men alltid ställt tillbaka den eftersom jag inte riktigt har känt för att läsa 600 sidor om månggifte bland mormonerna i USA. Trots att jag anar att det på grund av just det ämnet som den en gång i tiden hamnade hemma hos mig.

Men så hände något strax för jul. Plötsligt kände jag ett enormt behov av att läsa boken. Sagt och gjort så påbörjades läsningen under julhelgen. Det gick till en början inte fort, verkligen inte. Men jag blev fast och förra helgen läste jag ut de sista fyrahundra sidorna i mer eller mindre ett svep.

Jag blir lite imponerad av den här boken. Av David Ebershoff som lyckas varva en mer eller mindre autentisk historiebeskrivning om framväxten av polygami i USA med någon slags påhittad deckargåta som utspelar sig i en nutida sekt som fortfarande utöver månggifte, som lyckas få en att tro att varenda ord som står där både är sant och intressant. Egentligen har jag ju väldigt svårt för historiebeskrivningar. Jag tycker de blir trista, torra och tråkiga. Men det här är så snyggt gjort med så enkla medel. Som att en specifik historisk händelse får uttryckas genom en påhittad Wikipedia-artikel.

Direkt när jag började läsa fick jag vibbar från The Time Travellers Wife / Tidsresenärens hustru. Egentligen har de inget gemensamt innehållsmässigt, men jag fick samma känsla. Att det här inte är en bok som jag kommer sträckläsa (fast jag tillslut gjorde det), men att jag ändå är helt bekväm med att läsa ett kapitel i taget utan att det alls går fort. Ofta brukar tjocka böcker som inte direkt gör att jag vill sträckläsa avskräcka mig direkt. Men här finns något som gör att man vill återvända till boken hela tiden, utan att nödvändigtvis just plöja alla sidor i ett svep. När den var utläst satte jag den raskt på min lista över favorit-böcker. Och sen började jag googla månggifte, mormoner och de historiska personer som beskrivs i boken som faktiskt levt på riktigt. 


2 kommentarer:

MinaStickor sa...

Låter intressant, hamnar definitivt på min läslista!

Evelina sa...

Intressant är rätt ord! Trevlig läsning, tror inte du kommer att ångra dig.