torsdag, september 22

Liten recap



Det kanske verkar som om jag mest har letat efter Daniel Sjölin men det är faktiskt inte (helt) sant. Närå. Jag har gått på några seminarier också och lyssnat lite i montrarna. Exempelvis såg jag ett snack med författaren Malin Isaksson som behandlade hennes nya ungdomsroman Isnätterna från X Publishing (bild ovan). De pratade om utåtagerande tjejer och om de "får finnas". En tjej som gör elakheter och är just utåtagerande (exemplet tända eld på svanar togs upp här, något som Malin skriver om i sin bok) – ses hon som psykiskt sjuk medan killarna i samma ålder inte gör det? Denna fråga lyftes fram och är självklart värd att tänka på. I övrigt lät boken mycket intressant tycker jag.



Författarna Per Nilsson och Susanna Alakoski pratade barn- och ungdomsböcker. Per sa att "varje sextonåring är en liten Björn Ranelid", apropå att de tar sig själva på så stort allvar. Det fnissade vi åt. Jag satt och myste åt skånskan också. Så fint!



Sen gick jag och lyssnade på Elin Grelsson när hon läste lite ur sin bok. Jag träffade henne en stund innan och trots att hon sa sig vara lite nervös verkade hon hur lugn som helst. Jag har ju inte läst hennes bok ännu men är mycket sugen. Tyvärr var det efter en stund lite svårt att höra vad hon sa på grund av detta gäng:



De stod nämligen i montern mittemot och pratade ASHÖGT och trots att jag skickade över mycket onda blickar slutade de inte. Det tyckte jag var dumt.

Nåväl. I morgon är det en ny dag och jag ska vara där fram till tre eller något sådant för sen far jag tillbaka till Stockholm. Jag ska försöka fånga in lite författarsamtal i morgon också. Mario Vargas Llosa är ju till exempel i stan, men nu minns jag inte vilken tid det var, dvs. om jag hinner med honom eller inte. Jag tänker att det ju kan vara roligt att se honom, trots att vi i bokcirkus! tycker att han är lite gubbig. Hörs i morgon!

Inga kommentarer: