onsdag, juni 15

Veckans boktips v. 24

Imorn kommer jag vara bakfull och förmodligen på fredag också för några av oss i bokcirkus! ska på cirkusfest imorn. Och sen kommer fredagen och då måste jag jobba ikapp och sen är det helg och då kan min hjärna inte formulera hela meningar, så det verkar som om den enda dagen kvar att boktipsa på är idag. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad vi vill ha för känsla den här veckan. I ena ringhörnan står en blodig deckare och hoppar exalterat på snabba fötter. I den andra sitter det människoöden framåtlutad med en handduk över huvudet. Ilska eller melankoli? Tempo eller en käftsmäll när man minst anar det?

Vi tar käftsmällen, tycker jag. Deckaren kan stå där och hoppa till nästa vecka. Dessutom har den snyggast omslag.

Lars Husum har skrivit en bok som heter My Friend Jesus Christ som jag köpte enbart på omslaget när det begav sig. Han är dansk och boken utspelar sig mestadels i Köpenhamn. Jag kan inte danska och vet inte hur den här boken skulle vara på danska, men på engelska är den fanimig fenomenal. Och tjejen som har översatt boken har verkligen gjort ett bra jobb för den känns äkta, en känsla jag sällan känner med översatta böcker. My friend Jesus Christ handlar om en trasig kille och hans väg tillbaka till livet. Det är inte en bok om guds son jesus kristus treenigheten amen. Den handlar om mänsklighet och trasighet och relationer. Och den är så fin så jag fick ståpäls flera gånger.

Glad läsvecka!


Inga kommentarer: