torsdag, juni 9

Alla borde ligga mera

Bokcirkus! kan verka vara en skara hyfsat uppstyrda människor som gillar böcker och second hand-fynd och att läsa böcker i skuggan med en kopp kaffe i ena handen. Som har snygga naglar och pratar intellektuellt om böcker. Och så är det ju såklart. Men det är också kaoset som ni inte ser. Jag pratar om vår facebookgrupp där vi försöker kommunicera med varandra om till exempel när och hur vi ska ses inför våra månatliga möten. En fryser, en åker tåg, en har inte internet i mobilen, en vill vara i solen och facebook visar våra inlägg på måfå för att jävlas. Men vi lyckades ändå hitta till Mosebacke samtidigt allihop. Lite av en bedrift faktiskt, om jag får säga det själv.

Syftet med mötet den här gången var att diskutera vår senaste bokklubbsbok: The Final Testament of the Holy Bible av James Frey (ifall nån nu skulle ha missat det. Ehum.) Jag berättade ungefär ingen bakgrundsinformation eftersom bokcirkus! har läst James Frey tidigare. Förutom kanske dubbelmoralen i att grundtanken i boken (alla är värda att älskas osv) kanske inte riktigt åtföljs av herr Frey och hans egna bokförlag där han enligt uppgifter jag inte kan hitta just knyter till sig unga aspirerande författare mot $250 och ett kontrakt där han när som helst har rätt att använda sig av manuskriptet och koppla bort författaren. Vi pratar också om Freys beslut att ge ut boken genom vanliga distributionskanaler i Europa, men enbart släppa 10,000 exemplar i USA till det facila priset av $50 och sen ytterligare 1,000 böcker för $150. Enligt Frey själv för att han vill ha full kontroll över boken. Kanske på grund av tidigare skandaler och bokens ändå ganska provocerande meddelande till det bibelälskande US of A? Det finns trots allt bibliotek som vägrar ta in boken i sitt sortiment.

Men skit i James Frey nu. Det är ju boken vi ska prata om. Och där är vi lite oense. Jag blir kallad diktator på grund av mitt griniga humör när ingen gillar boken lika mycket som jag. Det är en demokrati här, faktiskt. Vi pratar om ifall Ben Zion är för övernaturlig, för mycket Jesus för historiens i övriga käftsmäll till den organiserade religionen. Vi pratar om hur språket är blixtrande fantastiskt och hur Frey lyckas porträttera varje berättare enbart genom en förändring av språkbruket. Vi pratar om hur den här boken aldrig kommer kunna vara densamma på svenska, för hur bra översättare det än är kan man inte få med nyanserna som gör boken briljant.

Vi pratar om jämförelser. Jag har läst en del Bibel och känner igen referenser, men får jag ut nåt av det? Vi pratar jämförelser med hans tidigare böcker, framförallt Bright Shiny Morning, och blir lite oense. På ena sidan: Bright Shiny Morning var bättre. På andra sidan: The Final Testament.. lyckas med både ett kronologiskt historieberättande och olika berättarröster. Vi pratar om hur språket mellan hans böcker har förändrats och om Freys fuck you-attityd till ett korrekt språkbruk. Vi tycker att alla borde ligga mera.

Sara tycker boken känns skriven för att bli filmatiserad. Jenny berättar att hon log mot folk på tunnelbanan när hon läste den. Cia tycker att boken är ointressant. Jag blir arg och kallad diktator ungefär här.

Vi gestikulerar, höjer röster, argumenterar. Det är en bok som berör, oavsett vilken grad av bra vi diskuterar.

Betyg: 4,4 (vilket jag personligen tycker är ALLDELES för lågt. Boken är en femma, basta!)






2 kommentarer:

enligt O sa...

Det som är kul, men väldigt frustrerande med en bokklubb är just detta. Att andra inte alltid har vett att uppskatta en bra bok. Jag absolut älskade Igelkottens elegans och var helt chockad när ingen annan i min bokklubb gillade den lika mycket. Visst är det en konstig känsla!

limra sa...

Tusen tack för inspirationen! Jag läste "The Final Testament..." under en ganska lång period och det var så himla mysigt att få bo i den boken ett tag. Likt dig vill jag nu att alla alla alla ska läsa den! /Jenny som hittade hit för ett tag sedan genom era vanliga bloggar