torsdag, maj 5

Babel å jag

Igår var jag för första gången på en inspelning av SVT:s program Babel. Ni vet väl att jag gillar det programmet en himla massa? Jag gick med Johanna K från Bokhora som såklart visste att den där äldre damen i entrén var en känd egyptisk författare som hette si och så (alltså jag har ju redan glömt namnet) och till och med hade läst en av hennes böcker medan jag inte ens kände igen Nicole Krauss. Jag vet att i princip hela världen har läst Kärlekens historia och att de älskar den. Är det inte så? Jag har den hemma. Jag började läsa den en gång men fastnade inte riktigt av någon anledning och avslutade den faktiskt inte. Jag kanske borde ge den ett nytt försök. Daniel Sjölin sa att han var lite nervös för att en av hans favoritförfattare var där och jag antar att det var just Nicole Krauss för när han pratade med henne stammade han lite och lät sådär allmänt nervös. Jag blev nervös å hans vägnar. Men när Krauss gått ut ur studion var han lika självsäker som vanligt. Tur det för jag tycker verkligen inte om att vara sådär nervös å andras vägnar. Avsnittet visas nästa vecka.

Ikväll är det Ingrid Betancourt som är med i Babel och snackar och det ska jag förstås se! När jag var i Colombia alldeles nyss stötte jag på hennes namn flera gånger och jag har ju redan skrivit om Elisabeth Terenius uppslag om colombiansk kidnappningslitteratur. Det ska bli mycket intressant att höra Betancourt tala om sin bok ikväll!

Inga kommentarer: