tisdag, februari 1

The Perks of Being a Wallflower

Efter en ganska trist läshöst bestämde jag mig för att göra som Jenny och bara läsa böcker som Bok.nu tror att jag kommer sätta en fyra eller femma på. Första boken i mitt lilla experiment för roligare läsning blev därför The Perks of being a wallflower av Stephen Chbosky. Bok.nu trodde att jag skulle ge den en femma. Jag älskade den och gav den en femma. Hade gärna kunnat ge tio om det vore möjligt. (Den har för övrigt rätt schysst snittbetyg, 4,8 (!) efter 6 röster*) Märker att jag har en förkärlek för böcker med korta kapitel, vilket antagligen säger rätt mycket om hur jag läser, men här har vi i alla fall ett perfekt exempel: Charlie börjar high school och skriver brev till en anonym person han inte känner och inte har för intention att lära känna. Han bara skriver brev om sitt liv. Det är briljant och smärtsamt och underbart och gör emellanåt jävligt ont i magen. Jag vill träffa Charlie! Som en liten krydda är det dessutom fin namedropping på böcker, filmer, musik och så vidare. Tydligen ska boken bli film och det brukar ju sluta sisådär, men Chbosky ska själv både skriva manuset och regissera vilket betyder att potentialen för en bra film fortfarande finns. Hoppas!

* Ungefär som vår lilla älskling Bright Shiny Morning, snittbetyg 4,5 efter 13 röster

1 kommentar:

anagoesbananas. sa...

Denna bok ska jag leta reda på, nu på en gång! :)