torsdag, februari 10

Dag sju - den mest underskattade boken

Jag tittar genom mina böcker utan att hitta någon som jag tycker är speciellt underskattad. Jag är helt med på att folk har olika åsikter om böcker, men oftast tycker jag att folk gillar bra böcker och inte gillar dåliga böcker. En och en annan kanske jag tycker borde få ha bättre betyg över ett glas vin.

En kategori som jag däremot tycker får för lite uppmärksamhet är kvinnliga serietecknare. De flesta jag känner som har läst böcker i genren som jag menar gillar den, men det känns inte som om den kommer ut till Agneta Andersson i Linköping.

Jag tar en snabb titt i DN och jo, där är det ganska jämt skägg mellan kvinnliga och manliga tecknare. Jag tittar på serieböckerna jag äger och där vinner tjejerna med hästlängder:

Askungens syster av Joanna Rubin Dranger
Hundra procent fett av Liv Stömquist
Så jävla normal av Nina Hemmingsson
Det är bara lite AIDS av Sara Granér.

But then again - kollar på vilka manliga serietecknare jag har och finner Jan Stenmark och Mats Jonsson. Också mina älsklingar. Det kanske bara är så att Rocky snor all uppmärksamhet?

1 kommentar:

Hanneles bok-paradis sa...

Finns så mycket fina serier.