torsdag, december 16

Med bok.nu som bästa källan.

Jag ska försöka få till några svar jag med, även om jag är urdålig på att svara såhär kategoriskt. Vill gärna sväva ut i ett Men den då! Och den! Vi får se, det blir kanske så den här gången med.

Bästa boken jag läst i år är: The Secret History av Donna Tartt. Eller American Wife av Curtis Sittenfeld. Eller Prep av densamma. (Har läst hela tre böcker av Sittenfeld i år!) Eller Tipping the Velvet av Sarah Waters. Äh, nu blev jag precis så velig som jag inte skulle bli.
Sämsta boken jag läst i år är: Baddaren. Jag också.
Störst förhoppning hade jag på: Mina förhoppningar på James Frey vaknade under 2010, efter tipsande av Anna, och allt eftersom har denna fantastiska skribent liksom växt hos mig. Läste precis ut My friend Leonard, och såhär i efterskott vill jag nog sätta en femma på Bright Shiny Morning och A million little pieces också, bara för att jag verkligen verkligen gillar hans sätt att skriva. Förhoppningarna infriades, kan man säga.
Mest besviken blev jag över: The Sorrows of an American av Siri Hustvedt. Jag har helt enkelt inte tagit mig igenom den, förstår inte hajpen, men har såhär efteråt hört att jag borde börjat med någon annan av hennes böcker. Har också en känsla av att jag borde tycka att den är bra, och sådana känslor är alltid jobbiga.
Så här utmärkte sig läsåret 2010: Har läst oväntat regelbundet, och har kanske plöjt trettio böcker i år, vilket är ganska bra för att vara jag. Heja bokcirkus! säger jag, som fått in andra, nya böcker i mitt synfält.


2 kommentarer:

Holly Hock sa...

Ni har fått en utmärkelse av mig. /Therese

Evelina sa...

Jag började också med A sorrow... och tyckte inte alls om den. Har däremot hennes Vad jag älskade hemma och den ska tydligen vara bättre.