lördag, november 13

Landet Afrika

Jag ska börja läsa Ayaan Hirsi Alis Nomad, som jag fick av Anna igår. Hon har tydligen gjort en personlig resa genom civilisationen och är en av vår tids största hjältar, så jag måste såklart googla henne. Ah, hon har vänt sig mot islam och dess kvinnoförtryck. Ah, boken handlar om tvångsäktenskap. Ah, hon skriver om "traditionell islam".

Och jag orkar inte ens bli arg. Jag blir bara uppgiven.

Ett: varför har traditionell islam blivit något negativt? Vad är traditionell islam? Är inte den religionen uppdelad i väldigt många subdelar? Det är som att säga traditionell kristendom. Vad tusan är det? Hade vi inte kommit överens om att det var den fanatiska religionen, oavsett vilken, som var den läskiga, den stora svarta? För nej, alla som följer islam i världen (cirka en och en halv miljard) könsstympar inte sina döttrar. Alla är inte traditionella, fundamentalistiska eller ens fanatiska.

Två: Varför, varför, varför klumpas länderna i kontinenten Afrika ihop till ett enda, som om det vore ett land? Det finns en väldig skillnad mellan Malawi, Somalia, Marocko och Sydafrika. Det är som om alla länder i Europa skulle vara ett enda.

Tre: Varför är det bara kvinnor med negativ bild av kontinenten Afrika som får komma fram? De som flytt därifrån och nu bor i New York? På rak arm kommer jag på tre sådana böcker. Kontinenten Afrika är fantastisk fin. Läs Chimamanda Ngozi Adichie.

Jag vet vad den här boken kommer handla om. Så det är väl dags, hoppas att den ska slå mig på näsan och inte innehålla några fördomar. Det är bara att lägga sina bokfördomar åt sidan och börja läsa.

Inga kommentarer: