lördag, november 13

Att läsa det man vill

Jag har lovat min sambo att från och med nu bara läsa böcker som jag faktiskt vill läsa. Syftet med att läsa är för mig att det ska vara roligt och att jag förhoppningsvis ska tycka om det jag plockar upp. Jag ser inte någon mening i att med mitt nöjesläsande läsa sådant jag av någon anledning borde läsa eller läsa något bara för att man kan. Jag tänker bara läsa det jag vill.

Från och med nu, i möjligaste mån, ska jag inte ge mig in i några utmaningar bara för att, inte känna mig tvungen att läsa och recensera böcker som jag fått från olika håll och inte ta på mig en massa recensionsexemplar bara för att det är gratis och nytt.

Idealboken är en som funnits ute på marknaden ett tag och som på olika sätt gjort mig nyfiken, en jag valt själv, det blir i de allra flesta fall bra. Alltså ingen mer bordeläsning som ger mig prestationsångest och dåligt samvete.

(Räknade till sammanlagt 7 läsa i olika böjning i första stycket. Ber om ursäkt för det, men ändrar inte.)

4 kommentarer:

BokMamma sa...

Tycker du gör helt. Skönt när det inte finns massa måsten.

Själv har jag inte den lyxen men jobbar man som skolbibliotekarie så vill man ju vara uppdaterad inom området. Sen får man ju läsa något ibland som bara är för en själv.

Anna sa...

Personligen tycker jag att grejen med recensions-ex är bra. Ju. För jag beställer bara sånt som jag vill läsa. Nu på sistone handlar det ju mest om att de väger mkt i bagaget bara. Hehe. Det är lite jobbigt.

Johan sa...

Bästa sortens läsande!

Frida (påhittade nöjen) sa...

Det är så lätt att dras med i olika läsutmaningar, och det är inspirerande ibörjan, men efter ett tag blir det bara en massa tråkiga måsten och borden över det. Lite tråkigt, för tanken med läsutmaningar är ju alltid god.