söndag, oktober 10

Vad man läser på Island

Jaja, jag är på smekmånad och borde gosa och titta på månen och inte sitta här och bokblogga, men min man är och dricker morgonkaffe med vår hotelldam och de skvallrar om the locals. Tydligen de här (är just nu på Cape Cod, USA) en rörmokare som flyger ditt det är rörkaos i sitt egengjorda flygplan.

I alla fall. Var på Island i tre dagar innan vi kom hit och hann mest se böckerna på flygplatsen. Bredvid vårt hotell låg visserligen en affär som sålde begagnade böcker, men det var inget att ha (förutom en snygg byst av Stalin). På Islands flygplats var böcker om vampyrer den stora grejen. Nästan var tredje bok handlade om vampyrer på något sätt. Och då underdriver jag nog lite. Funderade på att samla ihop ett gäng och ta kort på det, men jag orkade inte och maken ville gå och dricka flygvin.

På bäst säljandelistan var det svenskt så det stod härliga till. Camilla Läckberg hade plats sex och sju och Åsa Larsson hade knipit plats fem med Blodnatur, vilken nu det kan vara.

While in Rome, så passade jag på att läsa isländskt när jag var där och klämde Jón Kalman Stefánssons Sommarljus (boken som kom tvåa i vår nordiska tävling). Den får jag recensera en annan gång, men jag kan säga att det är bland det vackraste och isländskaste (jo, det är ett ord, bestämmer vi nu) jag läst.

Läsa på Island gick för övrigt utmärkt, det var kallt, blåsigt, grått och Cia - du hade älskat det!

Åh, sen har jag besökt världens bästa bibliotek också (det ligger i Boston), men det får bli en annan gång för nu kom min underbara man och vill äta frukost med mig på stranden.

2 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Låter som att du har det riktigt bra! Jag skulle så gärna besöka Island, har läst en del av deras författare. Gillar till exempel deckarförfattaren Arnaldur Indridason.

It's all about Books sa...

Vill höra mer om din honeymoon!

Tycker att det är rätt kul Europa runt - alltid svenska böcker på topplistan :)