torsdag, september 16

Det finaste man kan få

När man startar en ny blogg så är det ganska nervöst och liksom hal isigt. Speciellt bokblogg blir som att så lite frö och sen hoppas att just ens egen lilla blomma ska slå rot och klara sig i djungeln av alla andra bokbloggsblommor. Därför är det så himla, himla kul att...

Vi har blivit nominerade av tre andra bokbloggar till Beautiful Blogger Award. Av Uppbokad, av Kafka på jobbet och av It's all about books.


Uppbokad skriver så här: "[Bokcirkus] är en av dem som redan har fått awarden, men vafan. Bokcirkus är nog min bästa bokblogg! Bloggen drivs av fem tjejer som har en bokcirkel tillsammans, de skriver roligt och smart. Need I say more?"


Kafka på jobbet så här: "Bokcirkus, så till sist, är väl den blogg jag själv önskade att jag förmådde ha på ett ungefär. Ständigt uppdaterad, aktuell, rolig och lite tuff. Den extra guldkanten i ordet cirkus behöver vi inte ens gå in på."

It's all about books: "För att den också är en sjukt bra bokblogg med bra variation eftersom de är flera skribenter."

Tack rara ni, det var fina ord som värmer våra små hjärtan!

Reglerna för awarden är så här:
1. Kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du fått den.
2. Tacka och länka till den som nominerade dig.
3. Nominera sju andra bloggare och länka till dem.
4. Berätta sju intressanta saker om dig själv.

Eftersom vi är fem som skriver på den här bloggen tänkte vi att vi får nämna en blogg var som vi uppskattar och hoppar över att berätta om oss själva.

Jennys favoritbokblogg är Nordic bookblog. Jag är en sån där som alltid läser den där spalten i DN där de skriver vad utländska medier skriver om Sverige. Jag älskar det. Därför kittlar nog den här bloggen lite speciellt i min mage. (Ja, jag kanske ska skriva vad de skriver om också, men det fattar man nog när man läser vad den heter, annars får man väl helt enkelt klicka sig vidare...)

Evelinas favoritbokblogg är Försök att inte se så snygg ut. Det är ingen renodlad bokblogg utan helt enkelt en fördjävla bra blogg. Jag vill träffa Alexandra på riktigt, jag tror vi skulle ha så trevligt tillsammans. Och inte för att vi är så lika, tvärtom! Varje gång Alexandra listar böckerna hon läser eller vill läsa eller bara uppmärksammar så har jag oftast inte läst dem och emellanåt knappt ens hört talas om dem. Det är inspirerande. Jag har till och med lust att börja skriva ner alla tips Alexandra bloggar kring barnböcker (tvåbarnsmamma, journalist och några år yngre än mig...) för att spara tills den dagen man själv (om) sitter där med en unge.

Saras favoritblogg är Elin Grelssons blogg. För att hon orkar gå på djupet och reda ut saker som man själv oftast bara sveper förbi. För att hon vågar vara personlig samtidigt som hon är politisk. Kanske får Elin också priset lite i efterskott, för hennes förra blogg som var anonym, utlämnande och personlig på ett helt annat sätt. Men ja, Elin är en av de smartaste människorna jag känner, och det märks när hon skriver.

Annas favoritblogg är Just Another Fucking Blog. Alltså, jag har flera favoriter men detta är en av dem. Det är inte en bokblogg direkt (det behövde det väl inte vara?) även om Linn skriver mycket om böcker också. Jag kan inte sätta fingret på precis vad det är som gör att jag tycker så mycket om denna blogg men jag gillar formuleringarna och blandningen mellan vanliga vardagsbetraktelser och tankar om livet/dåtiden/framtiden. Hon kan även vara lite sådär edgy och hata med humor, precis i min smak. Dessutom brukar Linn kommentera på bokcirkus! och det gillar vi henne såklart för.

Cias favoritbokblogg är Bokstaden. Först och främst för att den är snygg och det är himla viktigt! Bloggar som är fula eller röriga kan jag inte fastna för. Men också för att hon skriver så som jag vill läsa. Det är roliga texter, lagom personliga, men framförallt fastnar man inte i några långa recensioner fulla med baksidestext. Det är vad hon tycker om böckerna man får veta och det är bara det som är viktigt för mig! Det enda som är negativt är att blogginläggen i min rss-läsare är förkortade och att man måste klicka sig vidare för att kunna läsa allt. Det här är vanligtvis något som gör att jag slutar följa bloggarna efter ett tag, men kanske är det just det att jag ändå håller fast vid den här och att jag ser hur snygg den är varje gång jag kommer vidare som gör att den får min nominering.

1 kommentar:

Linn sa...

Men åh! Jag kan inte beskriva hur glad jag blev av det här. Tack!!!!! (!!!!!!)