fredag, augusti 13

Första meningen

Det här blir faktiskt en fullständig kopia av samma inlägg på min personliga bokblogg. Men jag kände att det är en utmaning som är värd att spridas och jag är nyfiken att se resterande bokcirkusartister bidra med sina egna meningar.

Välj ut 10 av dina favoritböcker. Lista första meningen från varje och låt andra gissa vilka böcker de kommer ifrån.

  1. The snow in the mountains was melting and Bunny had been dead for several weeks before we came to understand the gravity of our situation.
  2. Tänk på en tekittel?
  3. Många år senare, inför exekutionsplutonen, skulle överste Aureliano Buendía påminna sig den avlägsna eftermiddag då hans far tog med honom för att visa honom isen.
  4. När mitt lidande var över kände jag mig sorgsen och deprimerad.
  5. In 1954, the summer before I enterd third grade, my grandmother mistook Andrew Imhof for a girl.
  6. I have just returned from a visit to my landlord - the solitary neighbour that I shall be troubled with.
  7. Pappa sa alltid att en människa måste ha en magnifik anledning för att skriva sitt livs historia och förvänta sig att någon skulle läsa den.
  8. Slaget träffade högt upp på höger kindben.
  9. Jag minns fortfarande den där gryningen när pappa första gången tog mig med till De bortglömda böckernas gravkammare.
  10. Jag tror att allting, eller åtminstone allt som hände mig, började med förväxlingen av den romerska arkitekturen.
Personligen tycker jag att flera av de här är väldigt enkla. Vid ett par tillfällen har jag faktiskt hoppat över prologen för att ta första meningen i första kapitlet, utifall det uppstår förvirring.

18 kommentarer:

Sanna sa...

Trean är i allafall 100 år av ensamhet! Jippi vad jag blev glad för jag kunde den =) Har känt mig grymt otillräcklig på att gissa på de andra bloggarnas inlägg...

Känner så väl igen den första men ack, nej... Kommer inte på det!

Cia sa...

Jo men kom igen! Ettan är jätteenkel, du har ju till och med ett namn :) Men trean är rätt!

Evelina sa...

9 är Vindens skugga!

Cia sa...

Check!

Sanna sa...

Oh ja! Ettan måste vara Den hemliga historien av Donna Tartt!

Stringhyllan sa...

3an är Hundra år av ensamhet! Litteraturquiz!

Cia sa...

Sanna, jag sa ju att du skulle kunna!

BokMamma sa...

Jag blev så glad när jag kunde en fast Evelina hade ju redan hunnit svara men jag kunde också Vindens skugga. Bara så ni vet :)

Sanna sa...

Hihiii!! Nu är JÄTTEglad och stolt =D

Kafka på jobbet sa...

Åttan, är det "Ondskan" månne?

Cia sa...

It is!

Sara sa...

5:an är American Wife va?

Cia sa...

Det stämmer, nu är det bara 2, 4, 6, 7, 9 kvar.

Anna sa...

Vilken kul idé! :] Det här måste man ju delta i. (:

enligt O sa...

Har någon svarat på 10? Den har jag också med och det är Prep. Ettan finns också med bland mina 10.

ATATAR sa...

Nian måste vara The Shadow of the Wind! Eller hans andra bok som också handlar om bortglömda böcker. Men jag tror på den första.

William C. Woxlin sa...

6an torde vara Wuthering Heights av E.Bontë? =) //W.C.Woxlin

Cia sa...

Helt korrekt!