fredag, juni 4

Middag med bokcirkus!, bokhora och annat löst bokfolk

I tisdags var det middag på restaurang Vinter för bokbloggare; ett initiativ av tjejerna i bokhora. Vi var tre från vår bokcirkel som var med: jag, Cecilia och Jenny. Bokhororna var noga med att vi minsann inte fick sitta vid samma bord utan här skulle det minglas! Själva satte de sig vid skilda bord de med. Vid mitt bord satt bokhoras Johanna Ögren, bloggarna bakom Paperback lover, Emmas boktips och Marienil. Vi pratade förstås om böcker. Och om bloggar. Ibland även annat.

Vi snackade om hur många läsare bloggarna hade, om att bloggarna var en kanal för marknadsföring för förlagen, om nischade bloggar. Vi pratade bokcirklar och typer av böcker. Och så det här med hastighet. En gång läste jag att Johanna hade skrivit något i stil med att ”åh, den här veckan har jag inte läst särskilt mycket, det har bara blivit en bok”. När jag läste detta tänkte jag men herregud, kvinnan har just fått barn, verkar jobba på trots detta och så hinner hon läsa EN HEL BOK! Jag läser själv hur långsamt som helst i jämförelse, eller åtminstone sällan. Jag tycker inte att jag har tid att läsa så mycket. Tyvärr. (Låt er inte luras – bara för att man är med i bokcirkel och har ett intresse för böcker/språk behöver det inte betyda att man plöjer flera böcker i veckan.) Men, jag fick en bra förklaring, för jag frågade nämligen Johanna om hur detta var möjligt. Tydligen är hon något av ett underbarn. Hon läser inte böcker som vi andra, från vänster till höger, uppifrån och ner. Istället verkar hon bara behöva titta på en sida för att registrera och komma ihåg vad det står. Inga konstigheter. Allt har sin förklaring.

Jag behöver lite av den där hastigheten just nu känner jag. Jag är nämligen farligt nära ett misslyckande vad gäller att hinna läsa ut bokklubbsboken till nästa möte. Johanna, kan du kanske tillfälligt låna ut lite av dina genidrag till mig? Du kan exempelvis twittra över det?

Jag åt värsta goda älgfärsbiffarna och smuttade rödvin. Jag smygtwittrade en gång. Jag skrev på griffeltavlan inne på toaletten. När vi gick fick vi goodiebags med massvis med böcker som snälla förlag fixat ihop. Jag älskar goodiebags! (Detta var min första.)

Bokbloggsmiddagen var himla lyckad! Det var väldigt kul att få träffa folk som håller på lite med samma sak och att prata gemensamma intressen. Men allra finast tycker jag att det var att träffa massa nya människor som man kanske aldrig hade träffat annars.

Inga kommentarer: