lördag, juni 19

Malin hjärtar Anna!

Jag ska gifta mig i sommar och det var ganska förvirrande i början. Hur vet man hur man ska göra, liksom? Var börjar man? Det är inte precis så (i alla fall för mig) att det här är något som man har koll på för att man gjort det många gånger förr. Jag har planerat fester, men nu tillkommer en massa grejer som hindersprövning och prata med vigselförrättare och en farlig massa annan tjafs.

Jag tog hjälp av nätet. Nätet har faktiskt varit lite av min bästa vän i hela det här planerandet. En hel del har jag fått från amerikanska sidor, men när vi förra sommaren skulle planera så la vi upp en ett årsplanering. Då var det bra att ha brollopstorget.se, även om jag annars mest skrattar åt sådana sidor.

I dag var jag på biblioteket (för första gången på två år(!)) och passade på att låna två böcker om bröllop:

Marie Corneliusson och Anna von Porats Bröllopsboken från 2001 och
Frida Axiö-Gelfgrens Bröllopshandboken från 2005.

Bröllopsboken är en sån där bok som jag får lite utslag av. Den är väldigt inriktad på att det är man och kvinna som ska gifta sig med varandra och att barnen ska komma på det.

"De flesta svenska par är jämlika - tills barnen kommer."

Som om det vore självklart att man vill och kan få barn. Ingen reflektion eller kapitel om samkönade par (boken kom visserligen 2001, innan samkönade bröllop var okej), men ändå. Om man inte vill ha barn då?

Såna här små saker är som en nagel i ögat på mig genom hela boken. Det är väldigt mycket svensk medelklass över den, hur det ska vara, ett kapitel om att gifta sig utomlands, men inget större om hur det är att gifta sig med en partner från annat land.

Dock tror jag att den funkar om man har frågor om de vanligaste sakerna som är samma i varje bröllop: hur gör man hinderprövning, vad är hinderprövning? Vad bör stå i en inbjudan osv.

Bok nummer två gillar jag mer (även om den har rosa omslag och rosa omslag får mig att genast tänka på att de vänder sig till den eventuella kvinnan i relationen). Den rosa boken tar upp saker som jag tycker är användbara: hur stor är en diamant på 0.6 ct? Vad innebär ett bröllop rent juridiskt? När bör jag planera in vad? Den är praktisk helt enkelt.

En liten bonus jag får med den här boken är att den som lånat den före mig har stukit under (med blyerts) det h*n tyckt varit viktigast, som till exempel

"Tänk på att ni ska matcha varandra".

Väldigt gulligt. Dock! är det sådana här saker som irriterar mig med dessa know-it-all-böcker: att de säger sig veta vad som är bäst. Om vi inte vill matcha varandra då? Han kanske inte alls gillar rött och jag kanske inte alls vill ha vitt guld i min ring? Vi gör precis som vi vill och mår bäst av det.

Dessa böcker kan vara en bra guide. Ett sätt att komma igång. Men följa till punkt och pricka? Nej, ut på nätet istället, spara pengarna. På nätet kan du hålla dig mer uppdaterad, där finns alternativ för oss som väljer att bära en ring i rött guld medan ens partner väljer en i vitt guld. Och på nätet finns det plats även för er som heter Anna som älskar och vill gifta er med er Malin.




Inga kommentarer: