onsdag, maj 12

Deckare och thrillers

Jag har aldrig läst en deckare. Jag vet inte varför det har blivit så, jag har väl hittat annat som jag är mer lockad av helt enkelt. Jag älskar att se Poirot och Miss Marple på teve, jag kan till och med tycka att Beck är lite trevligt, men någon bok har det aldrig blivit. Därför var jag lite nöjd när vi skulle läsa Linwood Barclays bok. "Nu har jag läst en deckare!" tänkte jag.

Men. Någon informerade mig om att detta inte var en deckare utan en thriller. Så himla besviken jag blev! Nähä, jag har alltså fortfarande inte läst en? Jag tror inte att jag har förstått skillnaden dock. Vad utgör en thriller? Vad utgör en deckare? Jag vill att någon förklarar detta för mig. Ska det vara en polis/detektiv som löser brottet för att det ska kallas deckare? Jag hajar inte. Jag tänker lite på saken och inser att jag har nog aldrig läst en thriller heller förut, så nu kan jag åtminstone stryka det från listan. Kan vi vara överens om det?

3 kommentarer:

Cia sa...

Haha :) Men det är ju inte en deckare... Är inte heller helt säker på vad skillnaden är, men för min del ska det vara någon som aktivt försöker lösa ett brott och det är inte riktigt det här tycker jag.

Det finns tydligen några regler om att läsaren ska ha samma chans som "detektiven" att lösa brottet och att brottslingen måste hittas genom logiska slutsatser.

Men det verkar ändå som man kan definiera begreppet ganska öppet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Deckare.

Underlandet sa...

Är inte typ Millenium-trilogin deckare?

Anna sa...

Ja du, fråga inte mig. Jag har faktiskt inte läst dem heller utan bara sett filmerna. Men jag tycker att det påminner om Linwood Barclays bok, det finns ingen polis/detektiv men någon som är inblandad som försöker hitta lösningen osv. Eller?