lördag, februari 23

Död i skugga

För några år sedan läste jag alla böcker av Anne Holt jag kunde komma över. Sen slutade jag rätt abrupt. Minns inte om det var av någon speciell anledning, men jag tror inte det. Inte mer än något förändrade läsvanor. Oavsett hade jag vissa förväntningar på hennes senaste bok, Död i skugga. Boken handlar om ett dödsfall som inträffar samma dag som Breivik fick för sig att genomföra sin plan. Med den titeln på boken och den utgångspunkten för historien gör det inte helt svårt att lista ut upplägget. De första sidorna i boken sätter också ramen för vad jag som läsare ska tro, tycka och förstå, så pass mycket att det här inte alls blir spännande eller så värst intressant.

Boken är lättläst. Den berör en mängd viktiga ämnen, så som barnmisshandel. Men det är så felpaketerat att det inte blir viktigt för mig, det berör inte. Och det borde det verkligen göra. Boken räddas av slutet, men jag önskar så mycket att det här hade kunnat vara en bok jag gärna hade rekommenderat till andra. Men så blir det icke.

Inga kommentarer: