måndag, januari 14

Hot shots


Den här boken fick jag i present för ett tag sen, Hot Shots, Enkla tips för bättre bilder av Kevin Meredith. Jag gillar att fotografera, även fast jag inte på långa vägar är så bra som jag vill. Är relativt ointresserad av teknik och redigering, jag kan nästan tycka att en instagram-bild tagen med en gammal iPhone 3GS kan vara lika bra som en bild tagen med proffsutrustning. För det handlar om själva innehållet (eller avsaknaden av innehåll) i bilden, inte om den är teknisk perfekt. Och den här boken är verkligen bra om man vill lära sig att ta lite, lite bättre bilder. Oavsett kamera eller förkunskaper. Författaren visar en/flera bilder per uppslag och pratar om detaljer i bilden, som "Suddig bakgrund", "Rörelsefotografi", "Porträtt med kort skärpedjup". Det är korta texter som lyckas förklara både för den som inte kan något om fotografi, likväl som att det finns tekniska detaljer för den som ändå har lite koll. Jag betar av några sidor i taget i den här boken, ofta när jag känner att jag tappat lusten att fotografera eller redigera, och VIPS så blir jag inspirerad. Och det är väl ett bra betyg?

Inga kommentarer: