lördag, januari 19

Det finns fler alternativ än sallad

Är inte någon som tycker det är speciellt roligt att laga mat, men sen några år tillbaka äter jag mjölk- och vetefri kost (och nej, det är inte samma sak som laktos- och glutenfritt, men det är en annan historia). Det har krävt att jag måste intressera mig lite mer, men har också gett resultatet att vi äter mycket bättre mat nu än innan. I vilket fall som helst är jag dessutom rätt kass på matlagning, är inte och kommer aldrig bli den där personen som "snor ihop något" lite på en höft. Men så hittade min kille en bok som jag har kommit att älska: Gott utan gluten, soja, laktos, vete, mjölk, ägg. Förutom att den grundligt går igenom vad det innebär att vara intolerant eller allergisk, och i vilka olika typer av produkter som de här ingredienserna kan finnas i finns det en uppsjö av recept. Och det är recept som är bra, som har riktiga råvaror istället för specialmixer och annat konstigt. Rätterna är enkla, goda och det finns allt från förrätter till efterrätter. Helt perfekt för mig som inte gillar att laga avancerad mat, och perfekt för den som har någon i sin närhet som inte tål gluten, soja, laktos, vete, mjölk eller ägg. Paj med potatis som pajdeg? Skitgott! Tigerkaka eller rulltårta? Inga problem. Nu verkar den vara slut överallt, men om ni ser den i en butik eller när den finns igen: KÖP. Ni kommer ha användning av den. 

Inga kommentarer: