onsdag, augusti 1

Veckans boktips

Det har inte varit ett så bra läsår för mig, 2012. Det har mest varit halvkassa chicklits och ungdomsböcker som visserligen har varit bra, men sällan gett mig det där tillfredställandet som jag får av wow-böckerna. Wow-böcker är dom jag kommer ihåg efteråt. Dom jag kan slängas tillbaka in i bara genom att lyssna på en sång som jag lyssnade på när jag läste, eller en doft jag kände då. Eller så. När jag åker tåg och det regnar och är skymning känner jag till exempel den där trånande fina känslan i hjärtetrakten jag hade när jag läste Nicole Krauss The History of Love. Om jag åker buss 76 och sitter på höger sida vid fönstret och lyckas titta upp och ut över vattnet vid Katarinavägen kan håret på armarna resa sig precis som dom gjorde när jag läste James Freys The final testament of the holy bible. Nu har jag hittat två en ny älskling; R.J Palacios Wonder. En bok som fick hjärtat att bulta lite hårdare. En bok med en fantastisk berättarröst. En bok jag inte kan rekommendera nog mycket.

1 kommentar:

Evalinn sa...

Ja, det är skillnad på böcker och böcker! :-) En gång läste jag en hel deckare och till och med när jag läst ut den var jag osäker på om jag läst den tidigare. Den var rätt bra och spännande när jag läste den, men inget bestående intryck liksom. :-)