måndag, juli 2

På tal om kvinnoböcker

På tal om kvinnoböcker hittade jag andra böcker på en loppis i Småland som vände/vänder sig till kvinnliga läsare. Så kan det gå... från Svenska novellmagasinet. Kostade 30 öre inklusive skatt på tiden det begav sig (1943). Denna fantastiska novell (det där med fantastisk hittade jag på, har inte läst den) avslutas med


Han kysste henne åter och strök bort det mörka håret från hennes panna.
- Vill du följa med på en ny bröllopsresa, när du blir bra i dina händer? frågade han.
- Varför ska vi resa bort, Kurt? Vi har det ju så skönt här hemma. Kan vi inte stanna på Dangen?
Hennes ögon lyste av glädje, och hon hade fått en svag rodnad på kinderna.
- Älskade, viskade han ömt, det har ingen betydelse, om vi är hemma eller borta. Huvudsaken är att vi har varandra.

SLUT.

Jag ska berätta för dig Tina (som Kurtans brutta verkar heta. Hon beskrivs även som söt som förgätmigej) att om ni inte åker bort så kommer du få städa och damma den där hyllan som Kurt säkert kommer att manligt spika upp. Sen kommer du få putsa hans skor och laga hans mat. Åk på semester för fan, det kommer ni inte ha råd med sen när ni skaffar barn!

Sen handlade jag även Sed och bruk från 1926, där vi kan läsa om modärn umgängeskonst.Främmande ord och meningar, som till exempel "de´va´välan bussigt!" eller varför inte lunch eller automobil? Auktion. Det uttalas som det stavas eller åktion. 

Vi fortsätter med Syster Lena blir botad, som är flickornas julbok från 1957. Jag skulle tro att hon blir botad av en hemskt stilig läkare som syns på framsidan. Marianne gör slag i saken som kostade två kronor när jag köpte den. Eller varför inte Läkaren i urskogen från 1942 där missionärer härjar runt i en djungel i Afrika och skjuter hejvilt på apor och leoparder. Pang! Pang! Pang!

Inga kommentarer: