tisdag, december 6

Det lilla geniet.

Länk
Jag hittade boken Matilda när skolbiblioteket rensade ut (gav bort) böcker i våras. Återfann den i klassrummet ett halvår senare. Läste ut den under några novembermörka pendeltågsresor.

Varför har jag inte läst den förut? var min första tanke. Det är ju en briljant bok! En bok att läsa på engelska med de lite äldre barnen, om du känner sådana. Läs högt! (Om du nu behöver en anledning till att läsa barnböcker alldeles själv, vilket inte jag gör.)

Ett plus för att den får en att asgarva bland sju-på-morgonen-trötta medresenärer en vanlig måndagmorgon.

3 kommentarer:

Linn sa...

Åh! Jag älskar älskar älskar Matilda! Har läst den säkert trettio gånger och tycker den är precis lika bra varje gång. Roald Dahl i största allmänhet iofs, men Matilda mest av allt.

Sara sa...

Den är rätt så fantastisk faktiskt! Såg den som film när jag var liten. Brukar rekommendera den till föräldrar som vill köpa böcker till barnen som vill börja läsa på engelska.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh vad jag ÄLSKADE denna bok när jag var liten, läste den hur många gånger som helst och tyckte att Matilda verkade så cool på något sätt. Minns också att hennes pappa såg lite ut som en råtta och var bilförsäljare. I övrigt minns jag bara en ljuvlig känsla. Lika förtjust var jag i SVJ och flera andra Roald Dahl-böcker. Fin författare, det där.