onsdag, oktober 5

Äntligen!

I morgon är det torsdag och då tillkännages årets Nobelpris i litteratur. Oddsen visar en ganska intressant lista med författare, själv hoppas jag som vanligt på min favorit Margret Atwood men det lär nog inte hända. I alla fall, jag var ganska nyligen i Istanbul och gjorde en Jenny och kollade in topplistorna. Hade gärna delgett er denna, men eftersom jag inte pratar så bra turkiska är det lite svårt att återge vilka böcker det var. Framförallt eftersom jag inte kände igen författarna. Orhan Pamuk däremot, som vann Nobelpriset 2006, han var överallt. Överallt! Butikerna var tapetserade med hans böcker. I hyllorna, på borden, på golven. Överallt.

2 kommentarer:

Böckerx3/Metta sa...

det var likadant när jag var i Japan, kände bara igen Murakami :)

Cia sa...

Atwood vore ett bra val faktiskt, själv har jag lite svårt att bestämma mig för vilka jag hoppas på eller vilka som överhuvudtaget skulle kunnna vara aktuella. Tror i dagsläget på en valfri poet från mellanöstern.

Egentligen hade vi ett möte inplanerat idag klockan ett, men detta är nu framskjutet så jag hinner se tillkännagivandet och är mycket nöjd över detta.