tisdag, februari 15

Dag elva - en bok jag hatade

Jag försöker att aldrig hata böcker. För någon har ju ändå suttit där i fjortonhundra timmar och skrivit och skrivit och ändrat och säkert fått ångest över hur boken ska sälja och om DN eller NY Times eller Västgötakurieren (nu hittade jag på, finns den?) kommer gilla eller såga. Jag vill tror att ingen skriver en bok för att vara elak eller för att de tror att den ska bli dålig eller hatad.

Men till varje regel hör ju undantag.

De som bara vill tjäna pengar. Fy fan för er. Som skriver en bok för att ni är kända och redan har gjort en dokusåpa och nu börjar bli bortglömda. Ni är inte författare, ni har inte de drömmarna och ni borde inte. Ni kan berätta om era liv på era bloggar och lämna bokutrymmet till Hanna, 21 år, som drömt halva sitt liv om att skriva en roman och fått bekräftelsebetyg efter bekräftelsebetyg på gymnasiet, i Kreativt skrivande 2, men som nu blir ratade av bokförlagen för att hon inte är någon att satsa på, för hur ska hennes bok kunna sälja? Hon är ingen, ingenting.

Fy fan för er.

2 kommentarer:

Colombialiv sa...

Precis. Och sa "Tärningsspelaren". Fy fan vad jag hatade den boken. Pallade inte att läsa ut den.

Anonym sa...

Hahaha.. föredömligt underbart fördömande! Och visst är det så. Har man däremot den sortens kändisskap där man faktiskt har någonting att berätta så kan man med fördel få ge ut en biografi.