söndag, december 12

Stad i ljus

Stad i ljus. En bok som inte är särskilt lång men som vissa av oss ändå hade misslyckats med att läsa ut. Däribland jag själv. Jag skyller förstås allt på reseförberedelser och stress. Jag hade själv tagit fram denna bland bokförslagen och mitt tema var: tunna böcker. Allt för att vi skulle hinna klämma in ett sista bokcirkus!-möte innan jag flyttade utomlands. Nu hade jag ju tänkt hinna läsa den också men det blev som sagt inte riktigt så. Åtminstone inte hela.

Hur som helst lyckades vi ändå få ihop en hel del åsikter om boken. Jenny tyckte till exempel att Torsten var mycket "lökig". Han borde klippa sig och skaffa sig ett jobb och sådär. Inte hålla på och glida omkring så oansvarigt som han gör. Ja, Jenny hatade Torsten. Det påpekades att språket var fint, att det finns meningar i boken som man bara älskar. Men det är inte mycket action och det saknades väl lite. Vi reagerade dock mycket på den del av Eyvinds språkanvändning som innehöll ord som neger. Han verkar generellt ha haft en hang-up på Afrika och dess kultur. Det är sådant som tydligt visar att boken är skriven i en annan tid.

Vi undrade om boken är självbiografisk, eller åtminstone baserad på Eyvinds eget liv i Frankrike. Är Eyvind Torsten? Varje gång jag ser titeln "Stad i ljus" hör jag Tommy Körbergs röst. Är låten han sjunger tagen från bokens titel? Så många frågor.

Jo men betygen för boken var väl sådär medelbra. Förutom att Jenny hatade Torsten var väl det generella intrycket att boken var okej, men inget speciellt. Vi som inte hade läst ut undrade om det kanske var så att boken blev bättre. De som hade läst menade att nej, i början är boken nästan bättre. Då trodde man fortfarande att något skulle kunna hända. Vi är dock mycket nöjda över att ha läst vår första bok av en nobelpristagare i bokcirkus!

Betyget: 2,7

Inga kommentarer: