onsdag, juli 14

Allright Nesser

Min första deckare alltså. Check! Efter Jennys utmaning valde jag att läsa Håkan Nessers En helt annan historia. Jag vill inleda med ett klagomål. Allt eftersom jag läste ramlade boken sönder. De första 200 sidorna ramlade ut i en klump som en egen liten bok, och fler och fler sidor lossnade efter det. Kära Månpocket, kan ni binda/klistra ihop (vad gör man med pocket?) era böcker lite bättre? Merci bien.

Om jag jämför med ”thrillern” Utan ett ord, som jag inte var särskilt förtjust i, är En helt annan historia milslängder därifrån. Det handlar främst om språket. Det är visserligen svårt att kritisera originalförfattaren för språket när jag har läst en översatt version men om jag ser till min egen läsupplevelse irriterade jag mig konstant på Utan ett ord, medan jag inte irriterade mig alls på Nessers språk. Nej, nu ljög jag. Det fanns en återkommande sak som irriterade mig varje gång och som jag fann skrattretande, nämligen hur alla gick runt och sa ”allright” hela tiden. Barbarotti ba ”allright” och Backman ba ”allright” osv osv. Till och med den franska polisen LeBlanc ba ”allright” och då är han ändå fransman och alla vet ju att de inte tycker om att tala engelska. Alltså: lite löjligt. Hur ofta brukar ni gå runt och säga allright? Jag gör det aldrig. I boken tror jag att ordet förekommer på ungefär var femte sida. Nåväl. Språket flyter i övrigt på och jag fnissar till då och då över Nessers vitsiga formuleringar. Handlingen då? Jag tycker att det är en bra blandning mellan Barbarottis privatliv/funderingar och mordhistorien. Man får lite av varje helt enkelt. Jag kan sitta och mysa över hans kärlek till Marianne och till sina barn och i nästa stund klia mig i huvudet över mordgåtan. Jag försökte verkligen klura på vem mördaren var men jag lyckades inte. Känns inte som att jag kunde ha klurat ut det heller, åtminstone inte hela händelseförloppet. Vissa ledtrådar fanns det ju.

Jag gillade den hur som helst, skulle nog ge den en trea åtminstone. Jag är dock inte helt hooked på deckare än, tror att jag ska försöka med ytterligare någon för att se om det är min grej. Kanske någon av de andra på listan från Svenska Deckarakademin?

Inga kommentarer: