torsdag, maj 13

Google-koden.

Trodde att jag visste ganska mycket om Google, men det gjorde jag uppenbarligen icke. Google-koden av Andreas Ekström är både lättläst och extremt intressant, och boken visar på ett icke-nördigt sätt att företaget är bra mycket mer än en sökmotor och varför alla som någon gång surfat på nätet bör veta det. Tyvärr saknar jag djupare problematiserande diskussioner flera gånger under tiden jag läser. Påbörjan till dem, inklusive kritik, finns där men utvecklas inte. Google-koden är en bok som beskriver vad som händer just nu, rent bokstavligt talat. Händelser som inträffat under 2010 finns med, vilket självklart bidrar till att boken känns extra intressant och uppdaterad. Det aktuella temat gör att jag funderar minst lika mycket över böcker som fungerar som tidsdokument, som en bit nedskriven historia, som över Google. Boken är kanske inaktuell om ett halvår, men betraktas säkerligen som historia om ett par år. För att inte tala om fem år fram i tiden. Vad är Google då?

Inga kommentarer: