onsdag, maj 26

Ett försök till rationalisering

Jag ska flytta och tänker försöka vara så rationell som möjligt. Jag ska slänga grejer. Jag myser lite vid tanken av att bara göra mig av med massvis med prylar som jag egentligen inte behöver och så blir det mycket enklare att flytta. Mindre att packa, mindre att bära. De onödiga prylarna rationaliseras bort. Detta gäller förstås även böcker. Vissa är enkla att sortera ut, sådana som jag inte tycker om kan ju ryka på en gång. Om de inte har en väldigt vacker rygg, eller om jag fått boken av någon fin människa, eller om det är en sådan dära "creddig bok" som ser bra ut i bokhyllan, för det är väl viktigt va? Och klassiker, sådana kan man väl inte slänga? Man kan definitivt inte slänga sådana som skrivits av nobelpristagare, jag tror att det eventuellt finns en lag mot sådant. Jag tänker att chicklitten kan ryka, men så, eh... ja, jag gillar den ju faktiskt ändå. Jag erkänner: Sophie Kinsella och Marian Keyes får mig att le och till och med skratta för mig själv. Jag skäms lite över dessa böcker, men jag gillar dem.

Fasiken alltså. Dessa jäkla böcker. Jag gillar dem ju så mycket ändå.

Inga kommentarer: