måndag, februari 4

Boktoppen!

På söndagar brukar jag vandra omkring i Cambridge. Igår gick jag in på Waterstones för att köpa vår nya bokklubbsbok. Den låg på det första bordet jag såg. Hurra! Jag passade dock på att gå runt och smeka lite andra böcker också när jag ändå var där. Det finns så fantastiskt många fina bokomslag och roliga teman och listor. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av vad som toppar listorna i Cambridge för tillfället. Jag utgår ifrån att ni gärna vill veta. 


Jag ber om ursäkt för de något suddiga bilderna, jag ska berätta vad det står. Månadens bok är Toby's Room av Pat Barker och månadens barn-/ungdomsbok är The One Dollar Horse av Lauren St John. Jag har faktiskt inte hört om någon av dem men det kanske ni har? NY Times skriver så här om Toby's room: "It’s dark, painful and indelibly grotesque, yet it’s also tender. It strains against its own narrative control to create, in the midst of ordinary life, a kind of deformed reality – precisely to illustrate how everything we call 'ordinary' is disfigured by war. And it succeeds brilliantly." Den verkar alltså handla om krig. Den andra boken verkar handla om en häst. The Telegraph skriver så här: "No nagging doubts, this book's a winner."

Vidare till topp tre! På tredje plats ligger Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman. Den handlar om hur hjärnan funkar. På andra plats finns Waiting for Sunrise av William Boyd. Den har ett fint omslag. På första plats finner vi The Unlikely Pilgrimage Of Harold Fry av Rachel Joyce. Den titeln känner jag igen men jag har inte läst boken. Vår egen bokklubbsbok The Fault in Our Stars finns på plats nummer 19, precis före boken som bland annat Linn hyllade, nämligen Wonder av RJ Palacio.


Det var allt från Waterstones i Cambridge för den här gången.

Inga kommentarer: